Vi har tidigare skrivit om PriceWaiter som öppnade upp för e-handelskunder att pruta på produktpriset på nätet. En tjänst som i alla fall en e-handlare hade goda erfarenheter av.
Nu skall en ny sajt ta prutandet till nya nivåer och man har har slagit ihop fenomenet med det ack så populära gruppköpet. Den nya sidan och tjänsten heter Higgle och anspelar på det engelska ordet för pruta, Haggle.
Higgle vill som många andra e-handelsportaler vara social och skapa en bättre shoppingupplevelse. En mer dynamisk interaktion mellan säljare och köpare utlovas.
När en användare av Higgle hittar en produkt de gillar ser de som vanligt ett tillhörande pris. Detta kan de dock pruta på och erbjuda ett lägre pris. Sedan behöver man dock värva andra för att få varan till det lägre priset. Gissningsvis behövs det mer folk som köper desto lägre pris som anges.
– Higgle är en tvåvägsförhandling som ger båda sidorna en möjlighet att göra en deal genom att ta med sig vad det har på bordet. För användare är det deras nätverk och inflytande, för säljare är det deras flexibilitet i pris, säger Lara Aldag.
För att värva folk till din "prutning" eller Higgle så är det förstås sociala medier som gäller. Vem som helst kan ansluta till en Higgle och det går även att bygga upp grupper inom olika intresseområden som sedan kan dela deals med varandra.
Allt sker automatiskt
Higgle skall välja ut e-handlare som får vara med, man kan ansöka här, och prutmånen samt hela processen automatiseras av tjänsten. Detta efter att säljaren fyllt i några parametrar kring prissättningen. Higgle verkar bara ta betalt om de genererar försäljning.
– Vi har utvecklat en dynamisk prismodell som automatiserar allt för dig och säljaren, så ingen behöver sitta och vänta på ett avslag per e-post, och ingen behöver slösa på den andras tid, skriver Lara Aldag på Higgles blogg.
Det skall inte finnas några direkta spärrar kring prutprocessen men ger man ett allt för lågt pris så kan det nekas. Vanliga rabatter sägs ligga runt 30-50 procent.
– Medan vi applicerar principer kring "tillgång och efterfrågan" och spelteori försöker vi också göra Higgle så roligt och engagerade som möjligt (det är lite som ett spel!), skriver Lara.
Om man inte lyckas pruta ner varan som man vill ha, det vill säga inte lyckas värva tillräckligt många, så kommer Higgle att erbjuda ett pris med en lägre rabatt som deltagarna kan välja att acceptera individuellt.
I grund och botten erbjuder Higgle ett sätt för användarna att skapa sina egna erbjudanden. Om detta är en tjänst som kunderna vill ha återstår givetvis att se.
Källa: Higgle, TechCrunch