I början av 2014 tog den svenska e-handelsplattformen Tictail in 8 miljoner dollar i riskkapital. Pengar som bland annat skulle användas för en expansion i USA. Då berättade man även om sina planer på att flytta huvudkontoret, från Sverige till New York.
Drygt ett år senare är man nu 15 personer som sitter på andra sidan Atlanten för att slå sig in på en av världens mest lukrativa e-handelsmarknader. En satsning som verkar ha gått hyfsat. Jämfört med för ett år sedan ska man ha ökat sin kundbas i landet med 120 procent.
– För att på allvar kunna tackla den här marknaden och vinna den, måste vi finnas här och vi måste ta den på allvar. Med tanke på att New York är ”världens huvudstad" så var det den perfekta platsen, säger Carl Waldekranz, VD på Tictail.
Små är starkare tillsammans
För att sprida ordet i New York har Tictail bland annat satsat offline. Med hjälp av pop up-butiker, som till exempel vid marknaden Brooklyn Flea, har man sett till att man själv, och flera av deras säljare hamnat på New York-bornas tungor.
Och som Waldekranz påpekade redan i slutet av förra året är det nu fullt fokus på den mobila plattformen.
– Framtiden för e-handel är mobil. Personligen tror jag att om ett år kommer de flesta småföretag att starta sin online-närvaro utan att ens röra vid en stationär dator.
Hans vision är också att Tictails handlare inte enbart ska konkurrera med varandra, utan samarbeta tillsammans som en gigantisk online-galleria via deras marknadsplats som finns tillgänglig som Apple och Android-app.
– Vi kan hjälpa små handlare konkurrera på samma villkor som ett stort företag. Vår tro är att de små företagen är starkare tillsammans än på egen hand, säger Carl Waldekranz.
Källa: Amny.com