ANNONS

Det påverkar konsumenter mest inför köp: "Tydligt bevis"

Svaren som får svensken att klicka ner produkter i varukorgen.

ANNONS

Smartson lanserar snart sin årliga Consumer Report, men vi har redan tjuvkikat på den. Här finns en del matnyttigt för de e-handlare som vill veta hur konsumenterna tänker och känner inför ett eventuellt köp, samt inte minst hur man når dem.

Totalt har svar från 7490 konsumenter i åldersgruppen 18 till 90 år samlats in och 76 procent av dem bor i Sverige. Rapporten handlar framför allt om recensioner och rekommendationer.

Vi vet sedan tidigare att prisjämförelsetjänsterna går varma inför köp, men visste du att goda betyg också spelar en stor roll? Totalt svarar över nio av tio att de gillar att göra läsa på innan produkten läggs i varukorgen. Endast 2 procent svarar att de inte läser recensioner.

Årets rapport är ett tydligt bevis på det inflytande som rekommendationer har på våra shoppingvanor och vår livsstil, säger Karl Händel, vd på Smartson.

Allra mest research gör konsumenterna när prislapparna startar på 300 kronor (24 procent) och 500 kronor (27 procent). Totalt börjar 81 procent av de svarande att undersöka produkter för under tusenlappen, medan 14 procent startar från tusen kronor och 3 procent från 3000 kronor.

Skulle produkten ha minst 80 procent positiva omdömen, och uppåt, är det sen mest sannolikt att det har en positiv påverkan på köpbeslutet. 23 procent vill nämligen se just den siffran, medan 27 procent vill se att minst 90 procent rekommenderar produkten.

De påverkar mest

Men vilka källor är det egentligen som väcker ett intresse för en produkt från första början? Här visar det sig att vänner och familj är den överlägset största faktorn.

Hela 80 procent av de tillfrågade påverkades mest av vänner och familj. Den klassiska mun-mot-mun-metoden är således oslagbar om man vill få nyfikna kunder på kroken.

På andra plats kom upplevelsen av produkten i fysisk butik med 36 procent. Därefter knep sociala medier tredjeplatsen med 26 procent - men bara så länge det inte rör sig om betald marknadsföring. Det så populära nyhetsbrevet kammade hem 12 procent av rösterna.

Källorna vi litar på

Undersökningen visar också att hela 93 procent av konsumenterna litar mest på sina vänner när det kommer till rekommendationer. På andra plats kom familjen med 86 procent. Testtjänster kom trea med 54 procent och onlinerecensioner fyra med 51 procent.

För tredje året i rad bekräftar studien att vänner och familj är de mest förtroendevärda när det gäller produktrekommendationer. Detta kan till stor del bero på att de nära och kära inte har någon personlig vinning av att ge sådana rekommendationer, säger Karl Händel.

Rapporten i korthet:

  • 94 % tycker om att undersöka produkter
  • 93 % litar på vänner när det gäller produktrekommendationer
  • 82 % tror att rekommendationer leder till en hållbar livsstil
  • 75 % delar rekommendationer från andra minst ett par gånger i månaden
  • 59 % föredrar recensioner med bild och text
  • 54 % undersöker produkter under 500 SEK
  • 51 % litar på recensioner online

Kategorierna där det e-handlades mest 2022:

  • Kläder, 78 %
  • Hälsa, 70 %
  • Hem & Fritid, 6,9 %
  • Dagligvaruprodukter, 67 %
  • Hemelektronik, 65 %
  • Tjänster (streaming), appar, abonnemang, 63 %
  • Skönhet, 61 %
  • Upplevelser & Resor, 43 %
  • Sport & Fritid, 43 %
  • Husdjur & Foder, 37 %
  • Hemmafix, 36 %
  • Barnprodukter, 35 %
  • Motor, 10 %
  • Annat, 8 %

Källa: Smartson Consumer Report 2023

Nils Lund
nils@ehandel.se