Enligt analysföretaget eMarketer kommer den globala e-handeln passera 3,5 biljarder inom fem år och ta en allt större del av detaljhandeln.
E-handelns andel av den globala detaljhandeln sägs idag ligga omkring 7,3 procent med en omsättning runt 1,67 biljarder dollar. En andel som är i linje med svenska siffror på 6-8 procent beroende på hur man mäter.
2019 förväntas dock den globala e-handeln tagit 12,4 procent av detaljhandeln med en omsättning på 3,55 biljarder dollar.
I år kommer den globala e-handeln öka med 25 procent. Snabbast sägs tillväxten bli i Asien där man räknar med en ökning av e-handeln med 35 procent.
Mobilen är drivande
Den största tillväxten beräknas komma ifrån mobilanvändare utanför städerna.
- Särskilt i landsbygdsområden där du har mindre tillgång till lokala marknader, kommer möjligheterna att enklare få tag på varorna på nätet att verkligen växa e-handelsmarknaden, säger Monica Peart, analytiker på eMarketer.
Mobilanvändningen i dessa områden sägs öka markant och ytterligare sporra e-handelns tillväxt. På mer utvecklade marknader, till exempel USA, sägs samtidigt e-handelskunderna bli allt mer bekväma med att handla på nätet och köpen ökar i storlek.
Redan i år ska den mobila handeln i Kina stå för halva försäljningen på nätet. Kina är även den marknaden som sägs öka mest med en e-handelstillväxt på hela 42 procent.
Foto: Amalu