ANNONS

Det lägger e-handlarna pengarna på nu - och här drar de ner

E-handlarna drar på i lågkonjunkturen

"Startar året starkt".

ANNONS

Det är som bekant kärva ekonomiska tider och pratas mycket om åtstramningar och ett ökat lönsamhetsfokus.

Men svenska e-handlare väljer ändå att satsa på tillväxt. Det visar rapporten "Digital commerce spend report", från svenska fintech-uppstickaren Juni.

Den nya rapporten, som hädanefter ska publiceras en gång i kvartalet, visar hur mycket pengar som e-handlare lade på varu- och mediainköp samt mjukvara under första kvartalet 2023, jämfört med Q4 i fjol.

Totalt investerade e-handlarna mer i årets första kvartal jämfört med Q4 i fjol. Det rörde sig om en ökning på 1,18 procent.

Här stramas det åt

När det kommer till köp av lagervaror och mjukvara märks dock kraftiga investeringsminskningar, med 70 respektive 81 procent.

Minskningen i dessa områden är sannolikt en följd av en omfördelning av resurser för att fokusera på tillväxt och medieinvesteringar, skriver Juni i ett pressmeddelande.

Den investeringspost som istället ökade mest under årets första kvartal var den inom reklam och annonsering, framgår det. De svenska e-handlarna lade 46 procent mer på denna post i årets första kvartal, jämfört med Q4.

Just medieinvesteringarna står dessutom för hela 89 procent av e-handlarnas totala pott, visar Junis data. Kanske beror det på att man vill sälja av fjolårets lagervaror, spekulerar fintech-bolaget.

Google dominerar

E-handlarna satsade mest annonspengar på Google och Meta. Så mycket som 66 procent av deras annonsinvesteringar hamnade dock i Googles fickor.

Meta har den här gången halkat efter. 30 procent av annonspengarna lade e-handlarna på annonsering i Metas tjänster. I Q4 2022 fick Google 46 procent av denna annonskakan, medan Meta låg mycket nära på 45 procent. Så här fluktuerar det tydligen.

En tydlig strategi

Trean Tiktok håvade in 1,2 procent av de svenska e-handlarnas annonspengar, jämfört med 1,6 procent under det föregående kvartalet.

Sverige är fullt av innovativa e-handlare och det är positivt att se dem starta året starkt med fokus på tillväxt trots ett tufft ekonomiskt klimat, kommenterar Samir El-Sabini, medgrundare av vd för Juni och fortsätter.

I februari, årets kortaste månad, såg vi lika hög kortbetalningsvolym som i november 2022. Det är intressant då november vanligtvis är en rekordmånad för e-handel med Black Friday och förberedelser inför julen. E-handelns ökade fokus på reklam och annonsering är sannolikt en strategi för att locka till sig konsumenter som dragit åt svångremmen i dessa tider.

ANNONS
David Gustavsson
david@ehandel.se

Early Birdie - spara 20%

BILJETTLANSERING – Ehandelsgolfen 2025

Utmana kollegorna på golfbanan. Nu till rabatterat pris!