ANNONS

"Det kommer att vara möjligt att ta olika priser i olika länder"

"Det kommer att vara möjligt att ta olika priser i olika länder"
Ann Linde (S), EU- och handelsminister

Sveriges EU- och handelsminister är "väldigt intresserad" av att e-handeln växer och vill skapa en balans mellan företagens och konsumenternas intressen.

ANNONS

Vi har träffat Sveriges EU- och handelsminister Ann Linde (S) för ett samtal om e-handel, Brexit och EU:s distanshandelslagar.

- Det är ett av de områden som växer snabbast men som också har en rad utmaningar eftersom det inte är reglerat på samma sätt som vanlig fysisk handel. Jag har träffat e-handlare som har stött på en del problem medan konsumenterna väntar sig att det ska fungera på samma sätt.

Sveriges EU- och handelsminister Ann Linde (S) har bilden klar för sig när vi ses en solig morgon i Helsingborg. Hon är imponerad av e-handelns snabba tillväxt och tror att den digitala handeln kommer att få allt större betydelse framöver. Men hon är också väl medveten om branschens utmaningar.

- Jag tror att det kommer att ta ett par år tills man har hittat rätt när det gäller regleringar och rättigheter och skyldigheter för både företag, konsumenter och arbetstagare.

EU har föreslagit regler som har sagts tvinga unionens e-handlare att sälja till alla länder i EU och det till samma villkor oavsett i vilket land kunden bor, något som kritiserats av bland andra Svensk Digital Handel och danska FDIH. Enligt Ann Linde har det dock förekommit felaktig information som ska ha lett till en del missförstånd.

- Jag kan med hundra procents säkerhet säga att det kommer inte att finnas någon skyldighet att leverera varor till köpare i olika länder med de bestämmelser som redan finns. Däremot är man skyldig att behandla kunderna lika i olika situationer.

"Viktigt att e-handlarna uppmärksammar problem"

Ann Linde tar upp ett fall där EuroDisney i Paris sålde biljetter till olika priser beroende på vilket land kunden handlade från. Det är inte tillåtet. Precis som att det inte kommer att vara tillåtet att stoppa någon från att handla från e-handelssida i ett visst land bara för att man bor i ett annat. Ett undantag från de här reglerna är servicetjänster som Netflix och Spotify, säger hon.

Men ingen kommer alltså att tvingas att sälja till samma villkor i till exempel Italien som i Sverige?

- Nej. Det kommer att vara möjligt att ta olika priser i olika länder, men du får inte lov att stoppa kunder från att handla på din sida. Däremot kan du behöva ha samma priser om man själv hämtar upp sina varor.

EU har också klubbat en distanshandelslag som gör det möjligt för konsumenter att skicka tillbaka använda varor. Orimligt, anser många e-handlare.

- Det är ju till för att skydda konsumenterna men det finns förstås alltid en risk att det utnyttjas. Därför ska det göras en översyn av detta i december 2016. Visar det sig att det har missbrukats kan det behöva ändras. Men då är det viktigt att e-handlarna uppmärksammar oss på att det här är ett problem.

Många uppfattar det som att de här reglerna ser till konsumenternas intressen snarare än företagarnas. Vad tänker du om det?

- Det har snarare varit så att i den inre marknaden har det varit företagarnas intressen man har tänkt på i första hand och konsumenternas och arbetstagarnas i andra hand. Vår politik är att se till att man ska ha starkare konsumentskydd och starkare arbetsrättigheter. Men vi är väldigt intresserade av att e-handeln och annan handel växer och då är det viktigt att vi hittar en bra balans.

Oklart vad britterna vill

För en EU- och handelsminister är Storbritanniens planerande utträde ur EU förstås en stor fråga för tillfället. Storbritannien är som bekant Europas främsta e-handelsland och många i branschen undrar förstås hur det ska bli med den tullfria handeln efter Brexit.

Enligt Ann Linde kommer det att dröja flera år innan det blir någon ändring. Storbritannien har fortfarande inte begärt ett formellt utträde ur unionen och landets nya premiärminister Theresa May ska ha sagt att det inte är något som hinns med i år.

- Det gör ju att det blir en osäkerhet, säger Ann Linde, som kallar Brexit “väldigt olyckligt”.

Hon berättar att det tog Grönland tre år att lämna EU på 80-talet och då har Grönland trots allt bara 50 000 invånare. Hur lång tid det kommer att ta för betydligt större Storbritannien att göra samma sak, och hur landets avtal med unionen kommer att se ut framöver är omöjligt att säga i dag. men att det nya avtalet skulle se ut som det EU har med Norge i dag tror Ann Linde är mycket osannolikt, eftersom Norge i dag har regler som om de var med i EU, men med den skillnaden att de inte är med och bestämmer.

- Det är nästan ingen som tror att Storbritannien skulle välja den lösningen eftersom de inte vill betala och de vill inte ha fri rörlighet av personer. Men vår önskan, från den svenska regeringens sida, är att EU och Storbritannien ska ha ett så nära samarbete som möjligt. Storbritannien är vår fjärde största handelspartner så vi har ett stort intresse av att det blir ett bra avtal. Men det är svårt att börja förhandla innan man vet vad britterna vill.

Jag avslutar intervjun med att fråga Ann Linde om hon brukar e-handla något för egen del.

- Ja absolut. Mycket böcker, hudvårdsprodukter och smink och så. Jag tycker att det fungerar utmärkt. Det är en alldeles utmärkt utveckling. Jag kommer att göra min del för att det ska bli så enkelt som möjligt för e-handlarna, men med bibehållna konsumentintressen.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se