Sponsrat Innehåll

”Det här sticker ut väldigt mycket som en kul företagsaktivitet”

DRAKBÅTSKAMPEN De visste ingenting om evenemanget när de anmälde sig. Men när de korsade mållinjen som segrare i Drakbåtskampen hade kollegorna fått ett minne för livet. ”Vi kommer att prata om den där kvällen väldigt länge”, säger Tommy Andersson, Media Manager på Scream Mediabyrå.

När inbjudan till Drakbåtskampen 2022 landade i inkorgen tog det inte lång tid innan Tommy Andersson hade ett helt lag från kontoret anmält, trots att ingen egentligen kände till tävlingen sedan tidigare.

”Jag hade hört talas om att det arrangerades tävlingar för många år sedan, men visste inte så mycket mer. Sedan gick vi till Drakbåtskampens sajt och kollade på en film, då blev alla svintaggade”, säger Tommy.

LÄS MER: Det här är Drakbåtskampen 2023

Varje år ställer hundratals företag upp i Drakbåtskampen och får en teambuildingupplevelse utöver det vanliga. För Tommy och kollegorna på Scream Mediabyrå startade den upplevelsen redan när de anmälde sig till tävlingen.

”Snacket gick i korridorerna och kollegorna var både peppade och lite nervösa, förväntningarna byggdes upp.”

”Verkligen en häftig grej”

På tävlingsdagen – när de anlände till den idylliska Djurgårdsbrunnsviken vid Sjöhistoriska Muséet i Stockholm – insåg Tommy och lagkamraterna vad de snart skulle få uppleva.
”Jag tänkte bara “wow, det här är verkligen en häftig grej”, när jag såg båtarna susa fram på vattnet. Om man aldrig har upplevt det förut så är det en mäktig upplevelse.”

En extra krydda inför tävlingen var att motståndarna i de andra båtarna kom från andra mediebyråer i Stockholm, och att hela tävlingen därför blev ett ”media-SM” arrangerat av samarbetspartnern Leeads AB.

”Vi gick direkt in i ett tävlingsläge där man knappt pratade med de andra lagen, utan höll sig till kollegorna och snackade taktik. Vi fick paddla några vändor för att värma upp, och för att lära oss paddla i takt. Inget av lagen hade någon erfarenhet sedan tidigare, så vår mentalitet var: 'Kör, bara kör!'.”

Och körde gjorde Scream. Efter ett rafflande finalheat såg de ut att klippa mållinjen först av alla, men det krävdes målfoto – och spänningen var olidlig under efterfesten när vinnarna skulle utses.
”Alla satt som på nålar. Jag tror aldrig att jag har flugit upp så snabbt ur en stol som när de sa att vi hade vunnit. Hela gänget var verkligen supernöjda, glada och överpeppade”, säger Tommy.

”Minst lika kul för åskådarna”

Kollegorna som stod på strandkanten och hejade fram Scream till segern fick också en härlig kväll med teamet.
”De hade minst lika kul som vi i båten hade. Det är en väldigt bra publiksport och efter varje heat kom de och rusade fram för att visa bilder och klipp, så det blev en väldigt bra teambuildingupplevelse även för åskådarna.”

Nu ser Scream fram emot att försvara titeln i augusti – med lite extra press som regerande mästare.
”Jag sa direkt efter prisutdelningen att “vi ses igen nästa år”, så nu måste vi leverera. Drakbåtarna sticker ut väldigt mycket som företagsaktivitet, hela teamet blir väldigt sammansvetsat och i år kommer många fler från kontoret att vilja paddla”, avslutar Tommy.

VILL NI VARA MED? Se priser och anmäl er här!

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap