I takt med att Black Week blir mer etablerat i handeln ökar antalet kampanjer och kampanjperioderna förlängs. Många konsumenter är väl medvetna om den långa kampanjperioden som idag fyller stora delar av oktober och november. Det leder till att ungefär var fjärde person skjuter upp årets stora inköp till denna period. De intensiva kampanjperioderna ställer höga krav på företagen när det kommer till både planering och timing. Ju längre kampanjperioden är, desto mer utmanande blir planeringen, både för konsumenter och e-handlare.
Nyckeln är en balanserad produkttillgänglighet oavsett kanal vilket skapar en svår avvägning mellan kampanjer och lagernivåer.
För många företag är den nuvarande strategin att hålla lagernivåerna oförändrade jämfört med tidigare år. Det tyder på att majoriteten av företagens förväntning är att varuåtgången under årets kampanjer kommer att vara lika stor som förra året. När det gäller rabatter planerar åtta av tio e-handlare att hålla rabatterna på samma nivå som förra året.
Marknadsosäkerheten gör att både konsumenter och företagen blir mer avvaktande inför reaperioden.
Konsumenternas förväntningar är en viktig vägledning för e-handlarna. Hela 75 procent av konsumenterna förväntar sig extra stora rabatter på specifika produkter. Detta är särskilt tydligt inom kapitalintensiva branscher som möbelhandeln och hemelektronikhandeln, där konsumenten förväntar sig att kunna få bra erbjudanden på kapitaltunga varor.
Samtidigt är en betydande andel konsumenter intresserade av spontanköp och luststyrd shopping under Black Week, och förväntar sig därför rabatt på hela sortimentet.
Under de senaste åren har tidpunkten för när konsumenterna köper de flesta av sina julklappar förflyttats. Försäljningsstoppen för julklappar väntas ske tidigare i år än för åtta år sedan. Konsumenterna har alltså förändrat sitt beteende när det gäller julklappsinköp och många planerar sina inköp bättre och undviker sista-minuten-shopping. Jämfört med 2016 planerar åtta procentenheter färre av konsumenterna att köpa julklappar precis före jul. Julklappshandeln över lag, alltså sett till både fysisk handel och e-handel, har också fått en mer jämnt fördelad försäljningsperiod, drygt tre veckor i år jämfört med en vecka år 2016.
Försäljningsstoppen för julklappar online har blivit tydligare och många konsumenter planerar att köpa merparten av sina julklappar mellan 21 och 30 november – alltså under Black Week. Trots att inte alla planerar för att köpa julklappar i anslutning till just Black Week-relaterade kampanjer, är det fortfarande många som tycker att veckan är en bra startpunkt för e-handelsinköpen före jul.
Detta kan innebära positiva nyheter för frågan om osäkerheten kring kostsamma överlager för Black Week. Det blir helt enkelt en betydligt längre period – november och december – att lagerplanera för och därmed få en längre och jämnare hantering och försäljning.
Ladda ner E-barometern för att ta del av fler insikter kring Black Week & julhandeln!