När butikerna tvingades stänga sina dörrar som en följd av pandemin så hade människor inget annat alternativ än att handla online. E-handeln tog ett jättekliv framåt, och etablerade e-handlare med välpolerade webbshoppar kunde dra nytta av utvecklingen. Men de goda nyheterna är att konsumenter visade sig minst lika villiga att även köpa från lokala butiker.
I en ny undersökning där brittiska shoppare tillfrågats visade det sig att nästan hälften av dem handlat från lokala företag under pandemin. Forskning från Barclaycard tydde också på att den trenden fortsätter. Mer än 90 % av de som sade sig handlat lokalt sade att de kommer att fortsätta göra det även när livet återgår till det normala.
Goda nyheter om du är småföretagare. Men bara för att kunder vill köpa det du säljer betyder det inte att de vet var dina produkter går att hitta online. Och att hitta rätt i utbudet av lösningar som hjälper kunderna att hitta just dig kan kännas överväldigande. Var är det bäst att lägga tid, energi och marknadsföringsbudget för att garantera valuta för pengarna?
Där kommer affiliatemarknadsföring in.
Affiliatemarknadsföring är en prestationsbaserad marknadsföring som ökat kraftigt bland företag. Bara i USA omsatte affiliatemarknadsföring hela 6,8 miljarder dollar under 2018.
Här är några av fördelarna:
- Diversifiering av intäktsströmmarna. De publicister du samarbetar med har incitament att växa sin publik och hjälper dig att nå ut direkt mot målgrupperna som är intressanta för din verksamhet. Budskapet levereras således av någon som målgruppen redan har förtroende för.
- Större förtroende från kunderna. Förtroende är något som kan ta lång tid att bygga upp, särskilt för en nystartad verksamhet eller när man etablerar sig på nya marknader. Genom att använda sig av affiliatemarknadsföring hos redan etablerade publicister får ditt varumärke en förtroendeboost redan från starten.
- Enkelt att skala upp. Betalning per sälj är väldigt effektivt för småföretagare, och lämpar sig minst lika bra när du skalar upp din verksamhet. Använd affiliatemarknadsföring för att testa nya målgrupper, nya marknader och nya produkter på ett snabbt och kostnadseffektivt sätt.
Genom plattformen Awin Access kan ditt företag snabbt diversifiera intäktsströmmarna och snabbt börja skörda fördelarna som affiliatemarknadsföring ger.
Awin Access kan erbjuda en stark avkastning på din investering (ROI), en snabb varumärkesexponering just där dina potentiella kunder befinner sig – och en riskfri investering där du betalar för prestation istället för ett okänt kampanjutfall. Genom tillägg som Shopify och Magento går Awin Access att integrera sömlöst i din e-handelsbutik, och du kan på nolltid vara uppkopplad mot över 225 000 affiliatepartners.
Awin Access har tagits fram särskilt för start-ups och småföretag. Med den kan du dra full nytta av prisvinnande teknik och plattform på självhanterad basis. Den har låga inträdesbarriärer både vad det gäller kostnad och tekniskt kunnande.
Genom att gå med i nätverket får du tillgång till en plattform som ger dig en total överblick över din affiliatestrategi. Du kan själv ange önskade parametrar och sätta en budget som fungerar för dig. Du kan också välja vilka ord som ska användas för att marknadsföra dina produkter, eller i vilka sammanhang de ska förekomma. Bestäm själv vilka affiliatepartners du är intresserad av att samarbeta med och följ statistik i realtid för att kunna utvärdera hur effektiv din strategi är. Genom att ha en öppen dialog med dina samarbetspartners kan du ständigt förbättra strategin och anpassa den allt eftersom förutsättningarna förändras och i respons på de data du får ut från dina kampanjer.
Läs mer om Awin Access och hur plattformen kan hjälpa er här!