ANNONS

Det handlade svenskarna - månad för månad

"Har lämnat ett tydligt fotavtryck i handeln".

ANNONS

Vad handlade svenskarna under 2020? Prisjakt har dammsugit statistikverktygen och plockat upp vad som trendade månad för månad under pandemiåret, som präglades av restriktioner och oro.

Pandemin i sig och myndigheternas restriktioner och rekommendationer har lämnat ett tydligt fotavtryck i handeln. Under pandemiåret har svenskarna handlat online på helt nya sätt och vi har aldrig sett så stora svängningar i köpintresse. Vi ser en tydlig koppling mellan graden av restriktioner och svenskarnas köpintresse, samt vad som var mest intressant under vilka perioder, säger Oscar Hagman, dataanalytiker på Prisjakt Insights.

Det började i mars då handsprit, frysboxar och inte minst medicinska termometrar nådde nivåer de aldrig varit uppe på innan. När den initiala chocken hade lagt sig i april började anpassningsperioden och svenskarna började sätta upp sina hemmakontor. Kontorsmöbler, webbkameror, kontorsstolar och datortillbehör flög av lagerhyllorna. Likaså sexleksaker.

En rejäl sågning

I maj blev vi simultant sugna på hemlagad pizza och spelade golf och sällskapsspel.

Sport- och utomhuskategorin fortsatte att flyga högt när vi skulle ut i friska luften under juni. Plötsligt ville vi lämna våra hem och dra ut i naturen utrustade med tält, sovsäckar, vandringsstavar och fisketillbehör i högsta hugg.

I juli längtade vi dock tillbaka hem igen och började snickra på boet, av siffrorna att döma. diverse sågar, multiverktyg, serviser och stolar stod högst upp på shoppinglistorna tillsammans med vitvaror. Och efter en lång dag av hårt sågande och serverande ville alla iväg och spela padel. Den kategorin växte med hela 270 procent under månaden.

Grafikkort och gaming

I augusti till oktober återgick vi till det normala, shoppingmässigt alltså. Ingenting stack ut mer än vanligt jämfört med 2019. Sen slog andravågen till med full kraft och HUI fick oss att längta ut igen med "Årets julklapp", så kategorin friluftskök drog iväg något enormt.

När sedan kylan slog till som värst i december blev vi sugna på gaming och inte minst med ett nytt grafikkort, för att kunna avnjuta de allra senaste spelen med största möjliga visuella kvalitet.

Man kan se att coronapandemin bidragit till ett ökat sug efter gaming och spel. Under nästan hela året har köpintresset för den här kategorin varit högre än normalt, säger Oscar Hagman.

Hur har vi påbörjat det nya året då? Jo i under januari och februari är det längdskidor som varit på modet av trenderna att döma.

Listor: Produkterna vars popularitet stack ut under corona-året

Mars 2020: 

  • Medicinska termometrar: 943%
  • Handsprit: 477%
  • Frysboxar: 373%
  • Träningstillbehör: 201%

April 2020: 

  • Sexleksaker: 208%
  • Kontorsstolar: 330%
  • Webbkameror: 1 941%
  • Kontorsmöbler: 114%
  • Tangentbord: 82%
  • Datormöss: 92%
  • Datorskärmar: 134%

Maj 2020: 

  • Golfprodukter: 77% (inkluderar golfklubbor, skor, väskor, bollar, handskar, klubbset)
  • Pizzaugnar: 417%
  • Sällskapsspel: 49,9%

Juni 2020:

  • Sport och utomhus-kategorin: 53% (jämfört med snittet på 26 %)
  • Tält: 76%
  • Sovsäckar: 90%
  • Fisketillbehör: 53% (inkluderar fishfinders, spön, rullar, linor och vågar)
  • Vandringsstavar: 66%
  • Basketbollar: 408%
  • Fotbollar: 89%

Juli 2020:

  • Glasservis: 94%
  • Cirkelsågar: 70%
  • ”Power” Multiverktyg: 95%
  • Stolar: 90%
  • Bordssåg: 68%
  • Kontursåg: 59%
  • Golvlampor: 70%
  • Vitvaror: 48,6% (inkluderar ugn, kyl, frys, diskmaskin)
  • Padel: 270% (inkluderar padelracket och padelbollar)

November 2020: 

  • Friluftskök: 408%

December 2020: 

  • Grafikkort: 222%

Januari och februari 2021: 

  • Längdskidor januari: 109%
  • Längdskidor i februari: 147 %
Nils Lund
nils@ehandel.se