Månadens Analysbrev från Ehandel.se är nu ute i den digitala etern. Det är dock ingen rolig läsning eftersom brevet behandlar förra månaden, februari. En månad som förmodligen kommer att bli årets sämsta, när allt kommer omkring.
Det vi kan konstatera redan nu är i alla fall att orderökningen, jämfört med i fjol, landade på 4 procent för februari. Vilket i e-handelsvärlden är en mycket dålig siffra. Januari månad, som inte heller är den bästa sett till helåret, ökade som jämförelse med 10 procent i antal order.
Som tur är följde inte intäkterna med. En försäljningsökning med 7 procent - vilket februari levererade i slutändan - är dock inte något att hänga i påskriset.
Mars har stor potential
På tal om påsken så kommer Analysbrevet med både dåliga och bra nyheter. Påskveckan är känd för att vara en av årets sämsta veckor för e-handlare och mars skonas nu från den perioden.
- I och med att nästan hela påskveckan låg i mars i fjol påverkar det försäljningen under denna månad till det bättre. Vi kan alltså, redan nu, också räkna ut att det inte kommer bli lika muntra siffror för april månad, som påskveckan nu ligger i, skriver vår analytiker Joakim Andersen.
Så åter igen tråkiga nyheter gällande april. Men ge inte upp! Denna månaden har alla förutsättningar för en stark tillväxt jämfört med i fjol. Vi håller i alla fall tummarna.