ANNONS

Det får kunderna att fly i kassan - så lång får checkouten vara

Stora brister hos de ledande e-handlarna.

ANNONS

Vet du hur lång tid utcheckningen får ta innan kunderna lämnar varukorgen och drar till någon annan e-handlare? Enligt Stripes rapport "The state of checkouts in 2022" är det två minuter som gäller. Tar det längre tid än så, uppger kunderna att de lämnar butiken.

Samtidigt visar undersökningen att de flesta utcheckningsprocedurerna tar mer än tre minuter. Men Sverige, där man undersökt de 100 största e-handlarna, sticker ändå ut positivt i statistiken. Medan snittet över samtliga länder i undersökningen landade på 3,3 minuter, så hamnade den svenska på 2,7 minuter - snabbast av alla.

Krångliga utcheckningsprocedurer är internets motsvarighet till att öppna en butik men inte bemanna kassan. Vi har haft tre decennier av e-handel och det är fortfarande för svårt att handla på nätet. Köparna måste manuellt skriva in långa kortnummer, skicka in betalningsformulär med uppenbara fel och ledande webbplatser erbjuder inte de betalningsmetoder som kunderna faktiskt vill använda, säger Margreet Brenkman, chef för Norra Europa på Stripe, i en kommentar.

Man har även tittat på viljan hos e-handlarna att låta kunderna spara sin föredragna betalmetod som förval i kassan. Här ser man att svenska e-handlare, tillsammans med de från Storbritannien, är mest ovilliga att erbjuda den tekniken. Hela 32 procent säger nej.

Sverige är också i topp när det kommer till möjligheten att checka ut utan att behöva skapa ett konto, då 79 procent av de undersökta e-handlarna erbjöd detta.

De fem största felen i checkouten:
95 procent av de undersökta e-handlarna hade fem, eller fler, grundläggande fel i checkouten

  • 29 procent av de europeiska webbplatserna låter kunderna försöka betala med ett utgånget kort.
  • 63 procent visade inte säkerhetslogotyper på sin utcheckningssida.
  • 83 procent följde inte upp kunder som tidigare lämnat sin varukorg.
  • 88 procent erbjöd inte kunderna möjlighet till merförsäljning i kassan.
  • 51 procent erbjöd inte korsförsäljning.
Nils Lund
nils@ehandel.se