ANNONS

Det blev Årets matbluff - mjölkade grön kampanj

Björn Bernhardson, verksamhetsledare på konsumentföreningen Äkta vara

Snart blir den en stridsfråga i Patent- och marknadsdomstolen.

ANNONS

Årets matbluff 2021 har korats av svenska folket. Och "vinnaren" blev Arlas ekologiska mjölk som marknadsförs med "nett noll klimatavtryck.". Den fick inte mindre än 30 procent av totalt 22 244 röster.

Bluffen är lite annorlunda än tidigare år eftersom det är själva marknadsföringen av mjölken som klimatneutral som anses bluffig, säger Björn Bernhardson, verksamhetsledare på konsumentföreningen Äkta vara, i ett pressmeddelande.

Hållbarhetstrenden har vuxit sig allt starkare, så kanske är det inte så konstigt att en vara som marknadsförs på det här sättet tar priset den här gången. Enligt Arla själva binder och motverkar man utsläpp av koldioxid och därför tycker de att de kan använda sig av uttrycket "Netto noll".

Det finns inga ingrepp man kan göra i en mjölktillverkningsprocess för att göra mjölken klimatneutral, kontrar Äkta vara i sin ursprungliga nominering.

"Aldrig försökt vilseleda"

Faktum är att även Konsumentverket plockat upp "netto noll"-kampanjen och valt att stämma Arla för den i Patent- och marknadsdomstolen.

En vanlig konsument som går i butiken måste kunna göra ett välinformerat val och denna typ av marknadsföring blir vanligare och vanligare. I grunden är det ju bra med klimatkompenserande insatser, men eftersom märkningen används i en direkt säljsituation så är det extra viktigt att den är tydlig och inte kan misstolkas. Därför är det bra att detta nu ska prövas. Folk ska inte känna sig lurade, säger Björn Bernhardson.

Arla säger att de aldrig försökt lura någon och poängterar även att det inte är produkten i sig, utan marknadsföringen som får kritik.

Det är få som har så rena och naturliga produkter som Arla – köper man mjölk får man mjölk och inget annat. Nomineringen har ju inget med produkten i sig att göra. Det är vår marknadsföring "Netto noll" som ifrågasätts av vissa. Vi har aldrig försökt vilseleda någon och ser över hur vi kan tydliggöra kommunikationen kring vårt hållbarhetsarbete framöver. Vi har full respekt för att det är ett komplicerat område som inte är helt enkelt att förstå. Därför välkomnar vi KO:s prövning som kan ge tydligare praxis. Att binda och lagra kol på olika sätt är ett viktigt verktyg för att minska klimatpåverkan från utsläpp, skriver bolaget.

Nils Lund
nils@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap