Freddy Sobin som tidigare varit e-handelsansvarig på Haléns, och sedan dess vd, har nu gått upp för stegen och blivit vd för hela Consortio Fashion Group. Denna koncern består av postorderföretagen och nätbutikerna Haléns, Bubbleroom och Cellbes. Dessa företag bedriver verksamhet i 14 länder och omsätter 1,5 miljarder kronor enligt SvD, som intervjuat Freddy.
Detta steg uppåt visar givetvis hur viktig e-handeln har blivit. I dag ska näthandeln stå för 70 procent av koncernens försäljning. Det är då inte dumt att ha någon som verkligen kan e-handel i toppen.
Freddy pratar om hur e-handel har blivit väldigt etablerat och ett måste för de flesta stora bolag. Han menar på att vi står inför ett paradigmskifte och att det är dags för e-handelns tredje våg. Den första e-handelsvågen skall ha misslyckats på grund av dålig teknik. Den andra e-handelsvågen skall ha lyckats etablera kanalen genom aggresiv prispress, något som det nu är dags att överge enligt Freddy. I stället är det dags att börja lyssna och fokusera på kunderna.
– Vi lyssnar på våra kunder och har till exempel en person som på deltid jobbar med att fånga upp och bemöta åsikter om oss i sociala medier. Vi arrangerar fokusgrupper och utnyttjar våra 650 anställda till att ta in så mycket information som möjligt, säger Freddy.
Kunderna skall tas ifrån de fysiska butikerna
Sobin ser inte heller andra e-handlare som några större konkurrenter utan det ska nu handla om att sno kunder ifrån fysiska butiker:
– Jag ser inte andra e-handlare som de största konkurrenterna. Det är från de fysiska butikerna vi ska ta andelar genom att förflytta kunderna till nätet, berättar Freddy.
Han erkänner samtidigt att renodlade e-handlare ofta är snäppet vassare än vad de själva är, med sin postorderbakgrund. Detta verkar dock vara något som Freddy vill råda bot på.
Vi gratulerar Freddy Sobin till den nya vd-stolen och önskar honom lycka till i framtiden. Det är en häftig resa denna 30-åring varit med om. Han var en av de första anställda på nätbutiken Tretti.se och står idag på toppen av ett postorderimperium som blickar mot en framtid av e-handel.
Källa: svd