Till e-handlarnas förtret sker allt mer av handeln via mobiltelefoner. Varför är detta dåligt? På grund av konverteringen som nästan alltid är lägre via mobilen, än så länge.
De traditionella e-handelsbesöken via en laptop eller stationär dator fortsätter att sjunka. Enligt de senaste siffrorna ifrån Ehandel.se Analytics är desktop-besöken nere med 3 procent jämfört med i fjol. En siffra som mycket väl kan sjunka ännu lägre innan året är slut.
Den stationära datorn är långt ifrån uträknad ur matchen men relevansen sjunker för varje år som går. Det intressanta är samtidigt att e-handelsbesöken ökar totalt sett.
Detta betyder alltså att skrivbordssdatorn inte bara sjunker i relevans jämfört med sig själv, utan minskar ännu snabbare om man ser till den totala besöksmängden.
Det verkar som om att mobila enheter inte bara tar andelar av desktop utan även genererar fler besök. Något som förstås skulle kunna förklaras med att man gör fler men kortare besök via sin mobiltelefon. Att tiden som i snitt spenderas på en e-handelssida minskar över tid är något vi vet sedan tidigare.
Så för att sammanfatta gör e-handlare som ännu inte ställt om till förmån för mobilen klokt i att skynda på. För även om desktop är en kassako för e-handeln kan trafiken från mobilerna behövas för att hålla intäkerna på en bra nivå framöver.