Förra året fick inredningsbutiken och omniaktören Designtorget till en omsättning på 87 miljoner kronor. Ett rejält tapp från de 130 miljoner som uppnåddes under 2019, och ett lågvattenmärke om man ser till samtliga år sedan åtminstone 2011.
Under fjolåret sjönk även rörelsemarginalen från -6,6 procent till -17,5 procent.
I sin färska årsredovisning beskriver Designtorget hur bolaget har påverkats av pandemin.
2020 var ett år starkt påverkat av Covid-19 med färre kundbesök och försäljning i butikerna, men också ökad e-handel, heter det i rapporten.
År 2019 köptes Designtorget av Åhléns och i slutet av 2020 fanns designkedjan etablerad i 12 Åhléns-varuhus runt om i landet. Under fjolåret stängde företaget två av sina egna butiker, som nu är nio till antalet.
Nu ser företaget sig som väl positionerade för framtiden.
Försäljningstillväxt förväntas särskilt i online-kanaler samt i så kallade shop-in-shops i befintliga Åhléns-varuhus. I Designtorgets egna butiker förväntas försäljningen öka något förutsatt att pandemin får mindre effekt på både samhället i stort och bolagets kunder i synnerhet.
LÄS ÄVEN: Designtorget vände till röda siffror - då köpte Åhléns