Julhandeln på nätet fortsätter att växa, en trend som även märks hos DesignOnline.se. De senaste åren har man satt rekord på löpande band, och så även för julen som just passerat. Under julhandeln 2014 ökade nätbutiken sin försäljning med 81 procent i jämförelse med föregående år.
– Särskilt glädjande för oss är att andelen utländska kunder ökade mycket vilket under 2014 års julhandel, vilket bekräftar att Skandinavisk design är av stort intresse utomlands. De handlade allt från små till stora designsaker, ur hela bredden av vårt sortiment, säger Jörgen Bödmar, vd för DesignOnline.
Svårt att rekrytera
Under 2015 planerar e-handelsbolaget för en fortsatt internationella expansion och då måste man rekrytera. Företaget räknar med minst 10 nya medarbetare inom olika kompetensområden, men att hitta rätt kompetens är inte enkelt.
Särskilt svårt är det att finna personer med kombinationen språk och kunskap i internationell Internetmarknadsföring, samt programmerare där universiteten inte verkar fylla ut behoven.
– E-handel är en kunskapsintensiv och mycket dynamisk bransch där det ofta är svårt att finna de rätta människorna för de yrkesroller vi söker. Ofta letar vi länge efter att finna personer som har både bred och djup kunskap, lite som att leta efter den berömda Schweiziska universalkniven, säger Jörgen Bödmar.
Källa: Press