Tidigare i dag slog nyheten ner som en bomb. Desenios siffror för 2018 hade offentliggjorts och det stod klart att e-handlaren växte kraftigt både gällande omsättningen och resultatet.
LÄS ÄVEN: E-handelsraketen Desenio slår 425 miljoner
Någon egentlig nyhetsbomb var det kanske i och för sig egentligen inte tal om eftersom Desenio egentligen har visat upp starka ökningar med växande lönsamhet sedan bolaget tog sina första steg. Men de flesta skulle nog ändå hålla med om att siffrorna är anmärkningsvärda.
Enligt Desenios vd Fredrik Palm har 2018 års bokslut att göra med att bolaget dels har hållit sig till sin utstakade plan och dels har varit snabbt med att plocka upp trender.
Vi strävar ständigt efter att ge våra kunder vad de vill ha genom att ligga i framkant av trenderna inom inredning och ständigt inspirera. Vi har fortsatt enligt vår strategi, både vad gäller utveckling av vårt sortiment inom "trendy affordable art" och geografisk expansion. Dessutom har vi en unik företagskultur som vi arbetar mycket aktivt med, säger han till Ehandel.
Alla marknader går som planerat
En anledning till det positiva resultatet, som ökade med 67 procent och kom upp i 122 miljoner, sägs vara lyckade satsningar på nya marknader.
Annars brukar ju nya marknader ofta innebära ökade kostnader, åtminstone inledningsvis?
Det är riktigt att nya marknader kostar mer än etablerade marknader i förhållande till omsättning. När vi även växer stadigt på de marknader vi är mer etablerade på, kan vi investera i nya marknader och även göra bra totalt resultat.
Är det några särskilda marknader som gått extra bra?
Mer eller mindre samtliga marknader har gått i enlighet med vad vi planerat.
Under det här har Desenio siktet inställt på fortsatt tillväxt, och av allt att döma ser läget ljust ut.
Var tror du att ni landar för 2019?
Vi försöker göra ännu mer av det våra kunder efterfrågar och i takt med att vi blir större har vi mer resurser att göra saker både snabbare och bättre. Vi fortsätter växa bra, men håller våra prognoser för oss själva.