Desenio, som säljer affisch- och tavelkonst, har vinstvarnat och rasat på börsen. Och nyligen tröttnade finansmannen Mats Qviberg på Desenios kräftgång – och sålde av hela sitt innehav på en miljon aktier i bolaget.
LÄS ÄVEN: Desenio ökar men faller på börsen: “Återhämtningen avstannade”
LÄS ÄVEN: Desenios kurs rasar och Qviberg har sålt allt – VD:n vägrar kommentera
Men poster-branschen online är långt ifrån död. Åtminstone om vi får tro Desenio-utmanaren Printler, en marknadsplats för posters, grundad i slutet av 2019. Grundare är Luleåbördiga, men numera Stockholmsbaserade, Andreas Holmgren, som också är Printlers vd, och Andreas Önstorp.
Andreas Holmgren har en 20 år lång karriär i försäkringsbranschen bakom sig – både som anställd och som medgrundare av en försäkrings-startup, såld till försäkringsjätten Gjensidige 2016.
För drygt två åt sedan köpte "Andreas-duon" delar av inkråmet, – och då främst plattformen – i ett konkursbo vid namn Printler i Skellefteå. Den konkursade verksamheten var uppbyggd som en community av och för fotografer, berättar Andreas Holmgren.
Det var framgångsrikt som community, men de hade inte kapital att skapa något större, medan vi såg något oerhört intressant. Det finns många konkurrenter på poster-marknaden online. Samtidigt är den oerhört stor. Och vi såg en möjlighet i att sälja mer autentiska och unika posters. Konsumenters intresse för mer generiska affischmotiv har falnat, säger Andreas Holmgren till Ehandel.
Printler har i dag knutit till sig 5 000 konstnärer och fotografer runt om i världen. Och som "on demand" skapar affischmotiv till Printlers kunder. Startupen trycker även "on demand" upp affischerna i en produktionsanläggning i Slakthusområdet, strax söder om Stockholms innerstad. Huvudkontoret ligger dock på Söder.
Vi har en jättestor katalog och kan möta kundens efterfrågan mer specifikt. Vi har något för alla, samtidigt som det blir mer personligt, när det är riktiga människor som skapar konsten. Det blir mer genuint, jämfört med generiska motiv som vem som helst kan trycka, säger Andreas Holmgren.
Växer i Tyskland
Exakt hur konstnärerna hittas och knyts till plattformen vill han inte gå in på. Däremot finns det olika katalogkategorier, där en går mer på bredd – och en annan mer på trend och spets, enligt Andreas Holmgren.
Startupen har redan även sjösatt en lokalt anpassad sajt i Tyskland. Andreas Holmgren vill inte avslöja vad bolaget omsätter på den tyska marknaden – men säger att efterfrågan är hög, och att försäljningen hittills överstiger prognosen.
Vi har valt att rekrytera ett tyskt team, inom growth, copy och dataanlys, till vårt Stockholmskontor. Vi ser att det finns gott om intäkter att göra i Tyskland. Tyskar gillar såklart heminredning precis som svenskar och marknaden är väldigt stor. Det är även lätt att skicka saker från Sverige till Tyskland.
I dagsläget har Printler uppåt 25 anställda – och startupen anställer löpande, inom bland annat marketing och teknik. Nyligen fyllde även Printler på sin kassa med 20 färska miljoner, där rundan leddes av investmentbolaget Longrun Capital.
Hur ser era marginaler ut?
Det kommer jag inte säga. Men produkten har väldigt goda förutsättningar för bra bruttovinster. Och det finns fantastiska förutsättningar för att växa snabbt och sunt. Vår övergripande strategi är att snabbt ta position och bli stora.
Årsomsättningen ligger i dag på runt 35 miljoner kronor – och ökar stadigt, enligt Andreas Holmgren. Och kommande år räknar han med en flerdubbling av intäkterna. Redan inom tre till fyra år är målet att omsätta en halv miljard.
Är det rimligt?
Ja, vi har ett grymt team, finansiella förutsättningar och ett vasst vasst verktyg på plats, så vi är till 100 procent dedikerade att växa. Vi kommer använda riskkapitalet till att expandera till flera marknader i EU.
Sedan kanske vi inte ska ha ett team för varje enskild marknad, säger Andreas Holmgren som inte vill avslöja vilka EU-länder man sneglar på primärt.
Poster-marknaden, hävdar han, är däremot globalt värd motsvarande 150-200 miljarder kronor och väntas växa med 20 procent bara i år.
Hur ser du på Desenios allt brantare uppförsbacke?
Min spaning är att Desenio är superinspirerande som e-handlare, men kanske inte så spännande vad gäller poster-content. Vi ser ett trendskifte där allt mer personliga och unika affischer efterfrågas, mer än generiska motiv. Sedan tänker jag att alla bolag kan få växtverk. Desenio är väl ett mellanstort företag nu, och då kan det lätt uppstå trögheter.
Så du är inte oroad för er affär?
Det finns många konkurrenter, men marknaden för så kallad "affordable art" är väldigt stort. Samtidigt som vår usp mycket ligger i att det faktiskt är riktiga konstnärer som skapar våra posters. Det är allt från superproffs till lokala hobby-konstnärer.
Alla poster-konstnärer får en provision på 20 procent per såld affisch. En ganska hög marginal kan tyckas. Samtidigt tar Printler mer betalt än till exempel Desenio – som jobbar med generiska och datorgenererade motiv. Vad snittpriset ligger på, på en affisch på Printler, vill Andreas Holmgren dock inte avslöja.
Efter att en order lagts levereras den hem till en svensk kund på två till tre arbetsdagar, och inom tre till fyra arbetsdagar hos en tysk köpare.
Vi har höga snittordervärden sett till branschen i stort. Köparna är beredda att betala lite mer tack vare att innehållet är unikt. Och de flesta lägger fler klart mer än en poster i sin varukorg, säger Andreas Holmgren.
Trycker allt själva
Printler har även valt att satsa på egen produktion av posters. Under hösten har startupen, som nämnt, investerat i en ny produktionsanläggning i Slakthusområdet.
Tanken är att bolaget kan göra stora besparingar genom att sköta produktionen på egen hand, istället för att anlita en tredjeparts-leverantör. Att jobba helt "on demand" handlar också om att göra produktionen mer hållbar, säger Andreas Holmgren.
Spontant inbillar jag mig att just posters till stor del är sällanköpsvaror. Hur ser du på det?
Ja, två gubbar som du och jag kanske tänker så, men det finns väldigt många inredningsintresserade personer där ute som regelbundet byter ut sina affischer på väggarna.
Samtidigt är den totala marknaden vi adresserar, och då pratar vi om hela EU, väldigt viktig för vår tillväxt. Det finns än så länge många små poster-aktörer på en stor global affischmarknad.