För e-handeln Desenio, som säljer bland annat posters och ramar, blev 2016 ett riktigt bra år. Företaget gick från att omsätta 30 miljoner kronor 2015 till att nå 99,5 miljoner förra året - det vill säga en ökning med runt 230 procent. Samtidigt nådde bolaget ett resultat på drygt 35 miljoner kronor.
- Ja, vi växer otroligt fort, bekräftar VD:n Fredrik Palm när Ehandel.se når honom på telefon.
I ett pressmeddelande berättar Desenio att företaget nu planerar att gå in på sin tionde marknad. Valet föll på Spanien, ett land där Desenio ser stora möjligheter.
- Vi rullar ut marknad efter marknad som vi tycker verkar intressant. Spanien är en av Europas största marknader och ett land där e-handeln är på stark frammarsch, säger Fredrik Palm.
"En del blir lokalanpassat"
Från att 2015 endast ha sålt på den nordiska marknaden väntade 2016 en kraftig expansion för Desenio. Under året lanserade e-handlaren sajter i bland annat Storbritannien och Tyskland. Företaget har också en .com-sajt som vänder sig till USA, men som går hem hos kunder i hela Nordamerika, Australien och EU.
Hittills under 2017 har Desenio lanserat en sajt som är specialanpassad för Frankrike, och nu står alltså Spanien på tur.
- Det är i stort sett samma utbud i de olika länderna men vissa saker blir lokalanpassade.
Vilken blir nästa marknad nu då?
- Vi har några vi väljer mellan just nu. Så vi får se, avslutar Fredrik Palm.
Desenio levererar nu till fler än 30 länder och är enligt egen utsago det största e-handelsföretaget i Norden inom sitt segment - det vill säga posters och ramar på nätet.