ANNONS

Deras tjänst avslöjar hur hållbara modeföretagen är: "Tog bollen"

SustainaSearchs grundare Kajsa Fasth, Ida Sandsten och Inger E Pedersen

"Inte varit självklart vem som skulle äga frågan".

ANNONS

Intresset för hållbarhet ökar kraftigt, både bland konsumenter och företag. Flera aktörer har gått ut och berättat om egna initiativ för ökad hållbarhet, men hittills har det saknats en branschstandard som gör det möjligt att jämföra hållbarhetsgraden i olika plagg, oavsett vilket företag som står bakom det.

Därför lanseras nu en ny tjänst till just det här ändamålet. Den heter SustainaIndex och har tagits fram av bolaget SustainaSearch. Tjänsten är anpassad för kläder och e-handel.

Efterfrågan av en oberoende och enhetlig jämförelse har diskuterats länge i branschen, men det har inte varit självklart vem som skulle äga frågan. SustainaSearch tog bollen och har nu tagit fram en tjänst som vi hoppas kan bli global standard, för att nå dit öppnar vi nu upp vår första investeringsrunda, säger Inger E Pedersen, vd och medgrundare av SustainaSearch, i ett pressmeddelande.

SustainaIndex består av en skala från 1 till 100, där ett antal parametrar som tillverkning, material, kvalitet, arbetsförhållanden och användning av förnybar energi, utgör grunden för vilken poäng ett plagg får. Ju högre poäng desto bättre, enkelt förklarat.

En poäng under 30 innebär att plagget har tillverkats med konventionella metoder som lämnar mer att önska på hållbarhetsfronten, medan en poäng över 80 innebär att producenten har ställt höga krav i hela tillverkningskedjan. Däremellan är det en stigande skala med olika nivåer som alla ger en bild av hur miljömässigt och socialt hållbart ett plagg är.

Enligt SustainaSearch finns det ett stort intresse bland modeföretagen för att använda deras nya hållbarhetsskala. Hittills är dock endast ett företag med på tåget. Det är The Wiman, som redan har implementerat tjänsten på sin sajt.

Men Inger E Pedersen är övertygad om att fler kommer att följa efter.

Företag visar allt oftare hur deras egna märken påverkar klimatet, men det räcker inte. De som vågar bredda sig och jämföra sig med andra kommer snart att upptäcka att hållbarhet och transparens lönar sig. Att enkelt kunna göra hållbara val är fundamentalt för framtidens konsumenter, säger hon, och fortsätter:

Att öppet stå för sina produkter och vara transparent med hela produktionskedjan är framsynt och strategiskt.

SustainaSearch räknar med att kunna presentera fler samarbeten inom kort.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se