ANNONS

Deras rensnacks tar ny fart - omsatte 250 000 på en månad

Deras rensnacks tar ny fart - omsatte 250 000 på en månad
Alex Kirchmaier, Tim Schulz och Anton Vänskä driver Renjer Snacks

Får nu tung investering från Tyskland.

ANNONS

Tilltuggsföretaget Renjer Snacks drog för något år sedan igång försäljningen av sin första produkt “reindeer jerky” - utan att nå någon vidare framgång. Renköttet gick inte hem hos alla, men företaget bakom produkten gav inte upp och har nu lyckats bredda både sortimentet och antalet försäljningskanaler.

"Var uppslukade i entreprenörsdröm"

Och nu har affärerna tagit ordentlig fart för Renjer Snacks, som trots sitt renfokus är baserat i Skåne. Sedan januari i år har bolaget sålt 30 000 mellanmål, och den senaste månaden ska omsättningen ha nått upp i 250 000 kronor. Försäljningen sker dels via återförsäljare och dels via egen e-handel.

- Vi var övertygade om att vi var på rätt väg. Vår första produkt utvecklades med hjälp av över 100 externa produkttestare och vi arbetade hårt för att uppfylla bilden av ett mellanmål av hög kvalité, både smak- och designmässigt. Dock var vi så uppslukade i vår entreprenörsdröm att vi utvecklade en produkt vars förpackning varken var praktisk eller genomförbar på grund av den höga produktionskostnaden, konstaterar företagets vd Alex Kirchmaier i ett pressmeddelande.

Partnerskap i Finland och Norge

Men nu har alltså Renjer Snacks lämnat drömmen för att göra framsteg i verkligheten. Bland annat har bolaget dragit till sig intresset hos en "privat investerare från Tyskland", som nu ska ha investerat i bolaget mot en ägarandel på fem procent.

- Med dessa medel kan Renjer hantera efterfrågan från två nya partnerskap som tecknats med distributörer i Finland och Norge, säger finanschef Tim Schulz.

Renjer grundades av Alex Kirchmaier, Tim Schulz och Anton Vänskä, som lärde känna varandra när de studerade vid Lunds universitet. De arbetade med sitt projekt i två år inför lanseringen, och var inte sena att satsa på ännu mer produktutveckling när den första produkten inte riktigt tog fart på marknaden.

Har lärt sig en läxa

Nu hoppas de tre företagarna att det nya sortimentet och det tyska kapitalet ska ge bolaget förutsättningar att nå nya framgångar.

- Vi har lärt oss en läxa och den här investeringen kommer nu att hjälpa vår verksamhet att nå nästa nivå, avslutar Alex Kirchmaier.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se