ANNONS

Deras omsättning rekordökar: "Älskade Annikas konst"

Annika och Nicklas
Wall of art/Pressbild

"Allt går enligt plan".

ANNONS

Wall of Art är namnet på en e-handel som drog igång 2017. Bakom satsningen står paret Annika Hultgren och Nicklas Claesson. Sedan dess har omsättningen ökat i stadig takt, från ynka 130 000 kronor 2017 till hela 9,9 miljoner under 2021. Inte illa.

Rörelseresultatet landade 2021 på drygt -812 000 kronor, mot -51 000 kronor, året innan.

Allt går enligt plan. Vi har rekryterat bra och kompetent personal, satsat internationellt och nås nu globalt, men vi har främst satsat på Europa. Tyskland och Nederländerna går extra bra och vi har även stark försäljning i Storbritannien. Vår globala försäljning går nu om vår svenska försäljning och det är ett svar på att investeringarna vi gjorde har burit frukt, säger Niclas Claesson till Ehandel.

Målade egna tavlor

Affärsmodellen bygger på att man låter konstnärer ta fram motiv som e-handlaren gör till affischer. Tanken är att besökarna ska hitta riktigt personliga posters.

Det rör sig om allt från fotografier till illustrationer, målningar och grafisk design.

Allt började med att Annika Hultgren för sex år sedan skulle inreda parets nya lya i Stockholm. Annika bestämde sig för att måla några egna tavlor, för hon tyckte posterutbudet var torftigt och generiskt.

Jag älskade Annikas konst och började fundera om inte fler skulle vilja se hennes konsttryck på sina väggar, men vi insåg att det tar tid att göra allt kring produktion och marknadsföring på egen hand. Då föddes tanken om Wall of Art, sa Nicklas Claesson i en intervju med Ehandel för snart sex år sedan.

LÄS ÄVEN: Nya e-handeln Wall of Art ska demokratisera konsten

David Gustavsson
david@ehandel.se