Ett Google för e-handel. Så beskriver Marc Sokes och Viktor Gällström sitt företag PricePi, som efter en uppstartsfas på ungefär ett år, nu känner sig redo att ta steget ut i rampljuset. Enligt grundarna är PricePi i dagsläget Sveriges största samlingssida för e-handel, och därmed en självklar plats för personer som vill hitta en viss produkt till ett bra pris.
Idén till en helt ny sorts prisjämförelsesajt fick Marc Sokes efter att ha lagt stora mängder tid på att leta efter skidutrustning till bra priser på nätet. Trots att det finns flera sajter vars affärsidé är att hjälpa kunden att få en överblick över butikernas sortiment och produkternas priser, märkte Marc Sokes att han alltid fick besöka flera sajter för att få en tillräckligt bra bild av utbudet.
- Jag hade det problemet hela tiden. Alla tillgängliga sajter hade bara ett begränsat urval. Det fanns ingen sökmotor för alla existerande produkter så där såg jag en möjlighet, säger han till Ehandel.se.
E-handlare läggs till automatiskt
PricePi bygger på vad som ska vara en helt unik algoritm, som själv letar upp och indexerar handlare på samma sätt som Google indexerar sajter. E-handlare blir alltså tillagda i PricePi utan någon officiell uppgörelse, något som enligt grundarna innebär att sajten är - om inte komplett - så åtminstone inte långt därifrån.
- Om e-handlarna säger att de inte vill finnas med på PricePi så plockar vi förstås bort dem. Men hittills har det aldrig hänt, utan tvärtom uppskattar de ofta att få extra publicitet, säger Marc Sokes.
Får e-handlarna betala någon avgift för att synas på er sida?
- Nej. På sikt tittar vi på en annonseringsmodell men vi kommer aldrig att ranka ett mindre relevant resultat högre för att det företaget har betalat för det. Om det däremot står mellan tio lika relevanta resultat kan den som har betalat få synas högre.
Produkter från 120 000 e-handlare
PricePi vill gärna etablera sig som ett teknikföretag där hela verksamheten kretsar kring just tekniken. Marc Sokes, som driver företaget tillsammans med kollegan Viktor Gällström, understryker att de vill att e-handlarna ska uppskatta deras tjänst.
PricePi har sedan lanseringen i Sverige för drygt ett år sedan, enligt sina egna siffror, lyckats nå 250 000 unika användare i månaden. Samtidigt ska hela 74 procent av besökarna ha kommit direkt till sajten, och alltså inte kommit via Google. De senaste sex månaderna ska företaget, som i nuläget har 250 miljoner produkter från över 120 000 e-handlare listade, ha förmedlat handel för 20 miljoner kronor.
- Vi börjar få fotfäste på marknaden, summerar Marc Sokes.
Bättre konvertering
PricePi grundades av Marc, som under hösten 2016 fick sällskap av Viktor som då satt på samma kontorshotell. Hittills hanterar de sitt företag själva, men Marc menar att de kommer att behöva anställa mer personal i takt med att bolaget växer.
- Ökad trafik innebär ökade kostnader och ökat behov av infrastruktur. Men vi tänker inte göra något av jobbet manuellt utan personalen vi anställer ska i så fall styra datorerna som kommer att göra arbetet även i fortsättningen, förklarar han.
Trots att sajten hittills inte marknadsfört sig i någon nämnvärd utsträckning har både e-handlare och konsumenter enligt Marc Sokes hunnit komma med positiv feedback till PricePi. De blir ofta kontaktade av personer som ser sajten som väldigt användbar, och e-handlarna i sin tur får enligt Marc Sokes bättre konverteringssiffror när kunden gått via PricePi, jämfört med när de sökt upp butiken direkt.
- Vi har också en väldigt hög andel återkommande besökare. Det visar att vi gör något rätt, avslutar han.