ANNONS

Deras närproducerade mat säljer som smör på Facebook

Deras närproducerade mat säljer som smör på Facebook
Gisela Wass och kärestan Thomas Johansson
Foto: Gissla Trädgård

"Det här är framtidens e-handel", säger en av matproducenterna.

ANNONS

Just nu pågår en växande - och lite annorlunda - form av e-handelsrörelse i Sverige. Kanske något oväntat är det landets lantbrukare som satt spaden i gjorden och kommit till skott. För att enklare kunna sälja sin ekologiska och närproducerade mat till boende i grannskapet, har det den senaste tiden uppstått så kallade Reko-ringar.

Mat beställs i Facebookgrupper

Konceptet är enkelt: Ett gäng matproducenter på samma ort bildar en gemensam Facebookgrupp. Där kan sedan de som är intresserade av att köpa maten gå med.

Köparna lägger in sina beställningar i gruppen och ungefär en gång i månaden har lantbrukarna en så kallad utlämning av de förbeställda varorna.

Idé från Finland

Idén kommer ursprungligen från Finland och i Sverige finns idag Reko-ringar i annat i Falköping, Karlsborg och Grästorp. Även lantbrukarna i Skara är på god väg att skapa sin egen “ring” och nu senast har Skövde gått i samma fotspår.

“Rena explosionen!”

Gisela Wass som, tillsammans med sambon Thomas Johansson, driver företaget Gissla Trädgård, är en av 20-talet matproducenter som nu ingår i Skövde-ringen.

Och intresset från Skövdeborna är stort. Gruppen har på kort tid fått över 1300 medlemmar och nästa vecka är det dags för den första utlämningen.

Och Gisela Wass är glatt överraskad.

- Det är rena explosionen! Helt otroligt! Det är jättehäftigt, säger hon när Ehandel.se når henne på telefon.

Möts upp på parkering

Utlämningen går till på så sätt att alla matproducenterna tar med sig de varor som kunderna beställt via Facebook och beger sig till en viss plats på utsatt dag och tid. I Skövde-ringen har man bestämt att den första utlämningen ska ske på Billingehovsparkeringen i Skövde den 15 mars mellan klockan 18 och 19.

Det här är alldeles nytt i Sverige än så länge, men i Finland har man tydligen över 200 Reko-ringar och de omsätter tillsammans 30-40 miljoner euro, säger Gisela Wass.

“Hjälper landsbygden att överleva”

Hon tycker att konceptet har god potential att växa och bli stort även i Sverige.

- Det som är så bra är att kunderna kan köpa närproducerad, färsk mat utan mellanhänder. På sikt hjälper det hela landsbygden att överleva.

“Folk beställer via barnbarnen”

Och att sälja varorna via Facebook tycker hon går bra, i de flesta fall.

- Jag tycker det har fungerat väldigt bra. Det enda problemet är de som inte har Facebook, de kommer inte åt att beställa mat. Men vi har hört om folk som har barnbarn som har Facebook och gått in och beställt via dem. En del äldre har till och med skaffat Facebook bara för att kunna köpa mat i Reko-ringen. De har inte sett behovet av att ha Facebook tidigare, men nu gör de det, konstaterar Gisela Wass.

Och för hennes egen del har det fungerat bra att också marknadsföra maten på Facebook.

- Jag är nöjd med de bokningar jag har inför den kommande utlämningen, men den mesta tillströmningen brukar komma sista veckan. Sedan jag lade ut min annons första gången har jag dubblat mina beställningar, säger hon.

“Det här är framtidens e-handel”

Nu vill Gisela Wass att fler lantbrukare ska bli delaktiga.

- Vi hoppas givetvis att fler sluter upp. Det vi saknar här i Skövde i nuläget är en mejeriproducent, så det hade varit välkommet.

Och Gisela Wass är övertygad om att den form av e-handel som sker inom Reko-ringarna kommer att bli allt större.

- Det här är framtidens e-handel, säger hon glatt.

Michell Grönlund