Det finns inte riktigt någon plattform som låter konsumenter i Egypten handla mode från internationella varumärken på ett smidigt sätt. Det ansåg Mohamed Rizk och Fredrik Granström, som för 14 månader sedan drog igång sitt e-handelsprojekt Brantu. Ambitionen var tydlig: Att skapa en inhemsk plattform för modekonsumtion i Egypten.
Vid starten i juli 2019 hade duon, som har svenska rötter, tre varumärken med sig på resan. Sedan dess har Brantu samlat på sig över 20 000 användare och fler än 70 varumärken. Tanken är att konceptet ska breddas allt eftersom.
Vi förändrar sättet som den egyptiska konsumenten handlar online. Innan Brantu var landets modekonsumenter hänvisade till att e-handla från andra länder med långa leveranstider, tull och lokala sortiment som inte är anpassade för målgruppen. Vi erbjuder snabb leverans, trendiga produkter och tilltalande innehåll till allmänheten i Egypten, som inkluderar miljoner modekonsumenter, säger Mohamed Rizk i ett pressmeddelande.
Och faktum är att det riktiga genomslaget kanske väntar runt hörnet. Nu har Brantu.com nämligen fått in 2,1 miljoner dollar - drygt 18 miljoner svenska kronor - i investering. Rundan leddes av det egyptiska investmentbolaget Sawari Ventures.
Brantu är helt klart det bästa exemplet på den otroliga ökning i skiftet till digitalt som vi ser i alla branscher nu under pandemin. Vi har fullt förtroende för Brantus lednings möjligheter att göra bolaget marknadsledande, säger Wael Amin, partner på Sawari Ventures, i ett pressmeddelande.