Sqrtn Company startades som ett hobbyprojekt 2013 av Rasmus Molund och Måns Hegevall. Namnet står för Swedish Quality Represent The North och taglinen är “Streetwear på Norrländska”.
Vi hade båda jobbat inom retail länge och ville testa något eget roligt vid sidan av våra andra jobb, berättar Rasmus Molund för Ehandel.
Företaget har en egen e-handel men fokuserar också mycket på återförsäljare.
Första kollektionen släpptes lokalt hos WeSC Östersund och bestod av fem plagg limiterade till 15 stycken per design. Vår storsäljare ”The Great Norrland” gjorde succé direkt och vi kände att det fanns något att bygga vidare på. Under våren 2014 släppte vi sedan våra första kepsar och öppnade vår egna webbshop, berättar Rasmus Molund.
Sedan dess har Sqrtn Company utökat med fler produkter över tid, men även förfinat e-handeln “i lugn takt”.
Under 2017 tog vi beslutet att satsa helhjärtat på detta ett år och lägga ner det om det ej flög, säger Rasmus.
E-handeln står för en tredjedel
Och flög gjorde det. Utvecklingen har varit spikrakt uppåt, med lönsamhet varje år. Det senaste räkenskapsåret, som förlängdes in i januari i år, så omsatte man nära 31 miljoner med ett rörelseresultat på över 6 miljoner kronor.
December är vår absolut starkaste månad på året. Således blir ett räkenskapsår som löper januari-januari mer optimalt ur ett resursperspektiv för bolaget, då fokus kan läggas på försäljning i december och förbereda för bokslut under en lugnare period i januari, förklarar Rasmus det förlängda året 2021/2022.
Hur mycket av omsättningen är från den egna e-handeln?
Vi har sedan starten haft en bra försäljning samt tillväxt i vår egna webbshop och under räkenskapsåret 2021/2022 stod vår egna e-handel för cirka 33 procent av bolagets omsättning. Vi har ända fram till under Q2 2022 skött i princip allt in-house i form av marknadsföring, content och fotografering, säger Rasmus och fortsätter:
Under Q2 2022 började vi jobba med Heep Agency som extern partner för vår social media-marknadsföring. Och vi ser även under 2022 en stark tillväxt i vår egen webbshop, då den kanalen fortsatt växer snabbast för oss.
Är ni nöjda med resultatet?
Absolut är det kul att göra ett bra resultat på sista raden. Dock så är det aldrig det som drivit eller driver oss som bolag. Vi har aldrig haft en budget att jobba emot, varken på omsättning eller resultat, under våra nio år.
Fullt fokus på kundlojalitet
Rasmus förklarar att de fokuserar på att leverera de bästa möjliga produkterna, kvalitets och hållbarhetsmässigt, till både privatkunder och företag.
KPI:n som vi tycker är allra viktigast att mäta är vår kundnöjdhet och kundlojalitet.
Och med detta fokus ska alltså omsättningen och resultatet kommit på posten.
Vad är era planer framöver?
Fortsätta producera högkvalitativa produkter så hållbart som möjligt, som vi och våra kunder kan vara stolta över. Samt att lyfta allt bra med Norrland och få folk att stolt visa upp detta oavsett om man kommer därifrån eller bara älskar vad det står för, avslutar Rasmus Molund.