Det är samma sak varje sommar. Reklamen för badkläder och strandmode visar upp en norm av hur kvinnor ska se ut, vilket får många att känna att de inte duger som de är.
Det menar Alexandra Wiseman och Alexandra Cronelöv, som driver e-handeln Asyoar. Namnet är en förkortning av “as you are” och tanken med bolaget är att skapa ett mer inkluderande badmode.
Målet är att förändra en förlegad industri till att bli mer inkluderande och flexibel. Vi vill uppmuntra kvinnor att känna sig bekväma i badkläder genom att skapa produkter anpassade för den unika kvinnokroppen och samtidigt visa våra produkter på olika kroppstyper, berättar Alexandra Wiseman för Ehandel.
"Från passform till något mycket större"
Duon bakom Asyoar har flera års erfarenhet av e-handel, betalningar och marknadsföring. Därför tvekade de inte att slå till när de för några år sedan upptäckte en lucka i marknaden. De hade själva upptäckt att badkläder som passar en större byst kan vara svåra att hitta och började så smått designa egna modeller.
Då gick det upp för dem att begränsningarna inom badmode handlar om långt mer än byststorlek.
Allt eftersom insåg vi att det ju inte bara handlar om design och passform, utan om en hel industri som är anpassad efter en kroppstyp och bara erbjuder produkter därefter. Så visionen med Asyoar har gått från att handla om passform till något mycket större. Vi vill att alla kvinnor ska ha möjlighet att hitta badkläder som passar och samtidigt göra det enklare för kvinnor att känna sig bekväma i badkläder.
Vill flytta fokus från kroppen
Enligt Alexandra och Alexandra är sommar och badkläder fortfarande starkt förknippat med kroppsångest och kroppskomplex hos många människor. De vänder sig emot begrepp som “beach ready”, som de menar signalerar att man på något sätt måste komma i form eller förändras för att trivas i badkläder.
Vi måste börja förflytta fokus från kroppen till att istället uppleva varje tillfälle i badkläder, njuta av naturen, ett bad, sällskapet eller vad det nu än kan vara. Det enda sättet att göra det är ju att normalisera olika kroppstyper, så att vi inte bara exponeras för en kroppsform i reklam utan att vi istället har möjligheten att känna igen oss i modellen vi ser produkterna med.
Vad har ni fått för respons hittills?
Responsen hitintills har varit väldigt positiv, speciellt eftersom vi inte bara är inkluderande i reklamkampanjer utan i allt vi gör. Från nyhetsbrev och annonser till produktfoto på vår hemsida. Vi fick exempelvis enorm respons när Alexandras 92-åriga mormor syntes i våra badkläder, inkludering på alla sätt är viktigt.
Vissa företag kallar sig tyvärr för inkluderande bara för att de erbjuder större storlekar eller anlitar en kurvig influencer för en enstaka kampanj, men missar att alla produktbilder på hela hemsidan består av normkroppar. Folk ser igenom det, och det är nog det vi har fått absolut mest positiv respons kring. Att vi tar det hela vägen.
92-åriga Siv och hennes 61-åriga dotter Eva visar upp Asyoars badmode.
Välkomnar investeringar
Asyoar lanserades i slutet av maj och försäljningen uppges hittills ha gått “enligt plan”. Till en början tog bolaget endast in en liten kollektion för att stämma av storlekar, färger och design.
Vi satsar långsiktigt och vill bygga ett starkt varumärke vilket vi investerar mycket tid och kraft i nu.
Hur ser planerna ut framåt?
Just nu arbetar vi med att planera nästkommande kollektioner och 2022, vi vill ha en stor bredd i sortimentet för att verkligen kunna inkludera många olika kroppstyper. Vi har spikat ett stort samarbete och en kampanj inför nästa sommar, vilket känns jättespännande. Vi ser också över möjligheten att ta in en ängel-investerare för att kunna accelerera snabbare nästa år med våra spikade samarbeten och kollektioner.