Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Deras e-handel ska erövra Europa - siktar mot 40 miljoner

Grundartrion bakom Källa har höga ambitioner för bolaget
Nils Lund
nils@ehandel.se

Dela artikeln:

"Vi har märkt en stor efterfrågan".

ANNONS

Vi har fått säga farväl till en stor rad e-handlare, som inte klarat det ekonomiska trycket det senaste året. Men det är inte bara mörker där ute. Vi har även sett en rad nya aktörer, med stora ambitioner, poppa upp.

En av dessa är varumärket och e-handlaren Källa, som lanserades 2021, och som nu hoppas ta klivet ut i Europa. Bolaget säljer probiotika för mag- och tarmhälsa och har nyligen även utökat sortimentet med hormonhälsa, hudbesvär och fertilitet.

Tarmhälsa har en enorm påverkan på den övergripande hälsan. I ett samhälle där många människor kämpar med mag- och tarmbesvär, hormonell obalans och hudbesvär, kan våra produkter lindra och påverka, säger Sophia Marinho de Lemos, medgrundare på Källa.

Bolaget omsatte 1,5 miljoner kronor under helåret 2022, med en förlust på -6,3 miljoner. Men redan i år ska man omsätta mellan 11 och 12 miljoner, för att sedan landa på mellan 30 och 40 miljoner under 2024, med god lönsamhet.

Redan i dag har man 65 procent återkommande kunder och 50 procent har blivit prenumeranter. Försäljningen sker i dag främst via egen e-handel, men man kommer dyka upp hos återförsäljare under 2024. Dessutom hoppas man kunna öppna upp i bland annat Tyskland, Schweiz, Italien, samt våra grannländer.

Vi har märkt en stor efterfrågan på produkter inom våra nya segment och det vi nu kan nu erbjuda är probiotika med väl dokumenterade effekter, säger Sophia Marinho de Lemos.

Hon har grundat bolaget tillsammans med Stefan Karlsson och Henrik Johannesson och samtliga i trion har haft framträdande roller hos kosmetikaföretaget Oriflame.

Grundarna är fortfarande huvudägare, men efter att ha tagit in 10 miljoner i våras har man nu även Stena-familjen och familjen af Jochnick, som ligger bakom Oriflame, på ägarlistan.

Dela artikeln: