ANNONS

Deras e-handel har ökat med 300 procent på ett år

Deras e-handel har ökat med 300 procent på ett år
Nicklas Nordbergh och John Ekström ligger bakom varumärket John Henric

När John Henric började prioritera nätbutiken ökade omsättningen till tre miljoner inom loppet av ett år.

ANNONS

John Ekström och Nicklas Nordbergh har egentligen drivit e-handel sedan 2009. Då startade de sin första fysiska butik och började sälja sitt eget märke John Henric. För att underlätta för återförsäljare öppnade de upp en B2B-handel på nätet, som även funkade för privatpersoner. Men det var de fysiska butikerna som stod för storkovan.

"Go get it"

Deras affärsidé - att sälja helt egenproducerade, moderiktiga, accessoarer för män - visade sig snabbt vara framgångsrik. Med produktionsbas i Milano och italiensk touch på sina slipsar, väskor och skjortor blev de snabbt populära hos män både inom och utanför landets gränser.

- Det har gått otroligt bra för de fysiska butikerna, säger företagets VD John Ekström till Ehandel.se.

Beskrivningen “otroligt bra” är ingen överdrift. Företagets paroll; "Go get it", gör skäl för namnet. Tre år i rad har de utsetts till gasellföretag av Dagens Industri och de nu tio fysiska butikerna huserar på flashiga adresser såsom Mall of Scandinavia och Sturegallerian i Stockholm, Avenyn i Göteborg samt Emporia i Malmö. En av butikerna säljer ensam för sex miljoner om året.

Var naiva om e-handeln

Och eftersom det gick så bra för de fysiska butikerna såg de i början ingen orsak att marknadsföra e-handeln för privatpersoner mer än genom att sprida webbadressen. John Ekström erkänner att de inledningsvis var lite naiva när det gällde den biten.

- Vi trodde att trafiken till e-handeln skulle komma mer gratis. Vi tänkte att om vi har 70 000 betalande kunder i fysisk butik så går väl 3-4 procent självmant in online när vi marknadsför webbadressen. Vi var väldigt naiva när vi startade detta, vi kunde ingenting och det var delvis därför vi sköt upp att satsa online, berättar John Ekström.

Ökade med 300 procent

Men sen kom då 2016. Under 2015 hade nätbutiken omsatt 430 000 kronor och killarna bestämde sig för att trots allt genomföra en genuin satsning på e-handeln. Målet var att öka försäljningen i nätbutiken med 100 procent och de började marknadsföra e-handeln mer aktivt till kunderna. Resultatet kom att överträffa alla deras förväntningar.

- Vi har ökat omsättningen med över 300 procent i år, bara i onlinebutiken, säger John Ekström.

Omsättningen har hittills i år passerat 3 miljoner - och har därtill accelererat i och med julruschen. Vad slutresultatet för 2016 landar på är därför ännu oklart. Och deras tidigare aningen loja inställning till e-handeln har nu svängt hela varvet om.

- Vi är redan ledande inom vårt område i den fysiska handeln, nu ska vi bli det på nätet också, säger John Ekström.

"Ett testår"

Samtidigt konstaterar han att resan bara har börjat.

- Det här har varit lite av ett testår. Nästa år vill vi steppa upp ännu mer. Nu omsätter onlinebutiken lika mycket som den av våra fysiska butik som omsätter minst. Nästa år hoppas vi att e-handeln ska omsätta lika mycket som vår bästa fysiska butik istället.

Det innebär att målet för för 2017 är att dubbla e-handelns omsättning igen. Och på sikt hoppas de kunna ta företaget ut i Europa.

- Planen är att öppna fysiska butiker i de större huvudstäderna. Vi kollar på London, just nu, exempelvis. Men det är onlinebutiken som ska vara störst i framtiden hoppas vi.

Även på webben kommer det hända grejer uder det kommande året.

- Vi kommer satsa på rörligt bildmaterial, både videofilmer och klipp. Sen kommer vi även utöka sortimentet med badshorts och solglasögon, som kommer att lanseras enbart online till att börja med.

Vill ha omnikanal 2018

John Ekström menar att satsningen på e-handeln och att utveckla de fysiska butikerna till stor del går hand i hand och under 2018 hoppas de kunna lansera en omnikanallösning.

- Om något år vill vi ha en fullständig omnikanal med stora skärmar i butikerna och sådär.

Såhär i efterhand tror John Ekström att det trots allt var klokt att de väntade med e-handelssatsningen tills de blivit varma i kläderna.

- Hade vi gått in mer i e-handeln tidigare så hade vi inte haft den kunskap vi har idag, som vi fått genom våra fysiska butiker. Vi kan verkligen det vi gör för vi har pratat med så många kunder, så vi vet vad dom gillar. Vi har full kontroll på marknaden och på hur kunderna beter sig i handeln.

"Ingen butik ska slå e-handeln"

När nu e-handelssatsningen är igång ser John Ekström det som logiskt att den på sikt går om den fysiska handeln.

- Ingen butik ska slå e-handeln. Det är e-handeln som ska bli den största faktorn och det naturliga valet. Och vårt varumärke ska bli det naturliga valet för män, både i Europa och i Sverige. Många kunder i Sverige vet till exempel inte ens att man ska ha fluga på bröllopet. Det vill vi ändra på, avslutar John Ekström.

Michell Grönlund