I början av 2019 så satte det anrika varumärket Tretorn ihop ett e-handelsteam och inledde en stor omnisatsning. I samma veva gick e-handelsveteraren Magnus Månsson in som vd i bolaget och planen var en storskalig satsning på bland annat e-handel. Projektet sades vara företagets största förändringen på 130 år.
LÄS ÄVEN: Nu går Tretorn omni: ”Kanske största förändringen på 130 år”
Förra året omsatte Tretorn nära 250 miljoner kronor med ett rörelseresultat på 11,6 miljoner, vilket kan jämföras med rörelseresultatet året innan på -1,7 miljoner.
Nu meddelar Tretorn att man lanserat en helt ny e-handel på de elva marknader man är verksamma på.
Vi lanserade först vår norska webbplats samt vår övergripande europeiska webbplats med olika betallösningar. Efter det kom Sverige och resterande marknader. Eftersom vi också bytte PIM så fanns det ett och annat svettigt moment när vi dagar innan lansering inte hade riktig produktdata inne. Men alla i projektet har varit så erfarna och på tårna så att torrsimma med mockupdata sent i projektet var inga som helst problem, säger Andreas Rudklint, Ecommerce Project Manager på Tretorn, i ett pressutskick.
Plattformen som man valt är Jetshop Commerce med Storybloks som CMS, och tanken är att man nu bättre ska kunna skräddarsy sitt erbjudanden i de olika länderna i Europa.
Att vi just nu behöver varma regnkläder i Sverige betyder ju inte att man gör det i Spanien, säger Andreas Rudklint.
Och målen är stora. Planerna för moderbolaget Thevea, som också innefattar varumärkena Racqet, Fjällmark och Frilufsvaror, är att omsätta runt 500 miljoner kronor i år och e-handeln skall stå för cirka 100 miljoner via alla sajter.
Om tre år ska omsättningen för e-commerce vara uppe i 300 miljoner. Med en sådan aggressiv plan är det skönt att veta att vi har satt en teknisk plattform som kan hänga med, berättar Andreas Rudklint.