Nu i veckan röstade Riksdagen igenom den nya cookie-lag som i vissa fall kan kräva aktivt godkännande ifrån användaren för att få sätta en cookie. Vi har behandlat denna fråga tidigare i följande artikel: EU:s rädsla för cookies kan straffa E-handeln.
Då vi ännu inte hunnit titta på lagens utformning, i Sverige, vet vi inte den exakta påverkan på E-handeln. Våra slutsatser i ovanstående artikel ser dock ut att stå kvar. Ett tecken på detta är kommentaren som Tobias Eidem, kanslichef på KIA Index, gett till Internetworld:
– Först och främst tycker jag att det är viktigt att man tittar på vad som faktiskt står i lagtexten. Lagen säger att man måste informera om ändamålet med behandlingen av uppgifterna som lagras och att användaren måste samtycka till detta. Däremot står det ingenting om föregående samtycke. Dessutom står det i lagtexten att samtyckeskravet inte gäller för att tillhandahålla en tjänst som användaren uttryckligen begärt.
Detta tyder på att lagimplementationen följer EU:s direktiv relativt väl och samspelar mycket bra med det vi skrev i vår initiala artikel:
"Nu ska vi inte ta ut segern i förskott men om vi tolkar direktiven och även punkt 66 så går vi e-handlare fria. Eftersom besökaren i en nätbutik med största sannolikhet efterfrågar funktionen att kunna handla något och då webbläsarkakor i princip är standard, för att få detta att fungera, bör lagen inte kräva att kunden aktivt godkänner användandet av kakor. De nuvarande kraven på att en informationstext finns tillgänglig, om kakors användning, bör vara tillräckligt."
Ni kan läsa mer om den nyligen genomklubbade lagen hos Internetworld. Market har även lite reflektioner ifrån Sveriges Annonsörer kring den nya lagen. Vi fann även nu, i skrivande stund, detta blogginlägg som vid en snabb överblick ser ut att, redan igår, ha grävt ner sig i detaljerna kring den nya lagen.
Lagen kommer att träda i kraft den 1 juli i år.
Denna artikel publicerades först i vårt nyhetsbrev Ehandelsnytt.