Nyligen släppte Dibs sin årliga rapport Svensk E-handel. Där kan man läsa att den svenska onlinemarknaden för varor och tjänster ökat från 70 miljarder till över 90 miljarder kronor på tre år. Än större är ökningen i Norge enligt Dibs som nu släppt en liknande rapport för våra norska grannar.
Under de senaste tre åren har e-handeln ökat med 50 procent, från 51 miljarder norska kronor till 78 miljarder. Jämfört med föregående år är ökningen 13 procent, i linje med de 12 procent som den svenska e-handeln såg under samma period enligt Dibs.
Man kan även konstatera att resebranschen dominerar den norska e-handelsmarknaden och står för 48 procent av den totala omsättningen Varor står för 30 procent medan tjänster kommer på en tredje plats med 10 procent av den totala omsättningen.
Mobilt står för tillväxten
Föga förvånande växer den mobila handeln även i Norge. Fyra av tio säger sig ha använt sin mobil för att e-handla under de senaste sex månaderna, en ökning med 90 procent på tre år. Att norrmännen plockar upp sin smartphone för att shoppa beror oftast på att den finns nära till hands.
– Vi handlar alltmer på nätet och i år, precis som förra året, sker nästan all tillväxt i mobilen och de allra flesta räknar med att handla minst lika mycket i framtiden, säger Henrik Begby Andersen, country manager Dibs.