Campusbokhandeln säljer begagnad kurslitteratur på nätet och i Sveriges tio största studentstäder. Under 2018 omsatte kurslitteraturaktören 60 miljoner kronor, varav e-handeln står för 85 procent av försäljningen. Inför den nuvarande terminstarten, vårterminen, har de slagit sitt eget rekord igen.
Vi har gått från att endast sälja i fysisk butik, till att sälja 85 procent online. Från tre miljoner kronor i omsättning till 60 miljoner på fem år, och vi siktar på 100 miljoner kronor i år. Butikerna står dock för cirka sextio procent av alla order, vilket betyder att många väljer att hämta i butik, säger Fredrik Hagenius, vd på Campusbokhandeln, till Ehandel.se och fortsätter:
De senaste åren har vi växt med cirka 40 procent per år. Tillväxttakten verkar hålla i sig i år också, och till och med öka något. För fem år sedan hade jag svårt att se att vi skulle kunna vara där vi är nu. Men det finns ju mer att ta av, helt klart.
"Ett kul studentprojekt"
Bokhandeln startades 2005 på Örebro universitet, av Fredriks två kompisar. Men i juni året därpå tog han över verksamheten tillsammans med en vän.
I början var det bara butikshandel som gällde. Vi sålde begagnad kurslitteratur vid sidan av studierna, det fanns ett stort behov av att göra det enklare att köpa och sälja kursböcker. Vi såg det som ett kul studentprojekt. Vi ville lära oss mer om hur man driver företag och vi tyckte att affärsidén var smart. Men då hade vi ingen tanke på att någon av oss skulle göra det efter studierna, berättar Fredrik Hagenius.
2008 skulle vi faktiskt ha sålt verksamheten, men han som skulle köpa min andel ångrade sig så jag fick istället en ny delägare och en god vän på köpet, Joakim Bank. Sedan, efter studierna under 2009 och 2010, försökte jag satsa på bokhandeln på heltid, tillsammans med min dåvarande kompanjon. Men det gick trögt.
Då valde Fredrik att lämna bokhandeln och göra andra saker, och snart därefter valde Joakim också satt satsa på andra saker. Duon anställde då en student som blev vd på halvtid vid sidan av studierna.
Vårt ägardirektiv var väl lite otydligt och resurserna små, så det hände inte så mycket då, verksamheten stagnerade och försäljningen avtog under 2012, säger Fredrik.
"Vinna eller försvinna"
Men efter några år bestämde Fredrik sig för att komma tillbaka, och satsa på begagnade kursböcker igen.
Bolaget var då i ett sådant skick att det bara var en massa problem med det. Då ville Joakim bli av med sina aktier och till och med ge bort dem. Men jag erbjöd mig att köpa upp hans del i företaget för en summa som vi skulle komma överrens om tillsammans. Eftersom jag inte hade några pengar då, kom vi överrens om att jag skulle betala honom efter ett år när jag förhoppningsvis hade tjänat ihop dem. Jag tog väldigt många risker då, alla satsningar gjordes på lånade pengar och det var ju nära på att gå riktigt illa.
Jag ville satsa på Campusbokhandeln igen, men det innebar att göra om det till en e-handel, vilket jag hade noll erfarenhet av.
Fredrik och Joakim hade tidigare funderat på att koppla på en e-handel, men var lite osäkra på om, och i så fall hur, det skulle fungera med ångerrätten för begagnade böcker, samt att kunderna inte skulle ha möjlighet att se böckerna innan.
I och med att vi hade börjat tappat mark, och ekonomin i företaget var svag, så krävdes förändring. Det var vinna eller försvinna som gällde och potentialen på nätet var ju så otroligt mycket större än att bara ha fysiska butiker.
Kniven mot strupen
Trots avsaknad av både erfarenhet och pengar, lyckades Fredrik lansera sin första e-handel i augusti 2013. Men redan i september fick han lägga ner allt på grund av olika buggar som skapade stora problem.
Vår första webbshop hade väldigt många buggar som skapade enormt mycket problem och nästan orsakade vår konkurs. Pengarna var slut, så då fick jag lära mig att koda för att fixa felen.
I december gick de live igen, och sedan dess har sidan varit igång.
Men under 2014 fick bolaget upprätta en kontrollbalansräkning och jag fick gå in med alla pengar jag kunde låna privat för att kunna betala allting. Sen hade jag "kniven mot strupen" för att sälja väldigt mycket mer än vad vi hade gjort innan. Det var först i slutet av 2015 som jag kände att kniven mot strupen inte längre skavde.
Det positiva med allt detta är att alla andra utmaningar efter det har känts relativt lätta och hanterbara.
Nästan 150 anställda
Idag är de några fler på företaget. Under de senaste två åren har Campusbokhandeln tagit in tre nyckelpersoner i ledningen, och utöver dem har företaget 144 anställda, framför allt timanställa studenter.
Vi är fortfarande i den tillväxtresa som började hösten 2013, och som idag har gjort oss tjugo gånger större.
Fredrik var den som började genomföra förändringar på företaget, men idéerna kom från alla som jobbade med Campusbokhandeln, och även från en del kunder. Idag uppmuntrar Fredrik alla sina anställda till att fortsätta bidra med idéer på hur allt från logistik till marknadsföring kan förbättras.
Jag har verkligen försökt skapa en kultur där vi uppmuntrar alla att komma med idéer på hur vi kan bli bättre och känna ägarskap i våra roller. På senare år har vi haft råd med att ha flera tjänster som arbetar med annat än just leverans, så att vi är fler som aktivt jobbar med att genomföra förändringar som förbättrar vår tjänst eller kännedomen om oss.
Centrallager i Lund
För ungefär tre år sedan märkte de att det började bli ohållbart utan ett lager.
Då skötte butikerna alla order och samtidigt tog de hand om kunderna som kom in i butiken. Personalen jobbade nästan dygnet runt, och vi kunde inte trycka in fler. Nu skickar butikerna endast ut de böcker som vi inte har på centrallagret.
Bokhandeln öppnade sitt centrallager i Lund, i oktober. Innan dess hade de ett testlager utanför Stockholm, men stängde ner det efter ett år.
Initialt trodde vi det var bäst att ha lagret i Stockholm. Men nu när vi är i Lund får vi snabbare och billigare leverans från utlandet, och vår största leverantör Studentlitteratur ligger bara några hundra meter från vårt lager. Vi har faktiskt också precis köpt en el-cargo-bike som vi ska hämta leveranser med, men leveranser från övriga leverantörer i Sverige och Europa kommer vi dock fortsätta köra med lastbil.
Kommer klara av Amazon
Campusbokhandeln är medveten om att det finns en del konkurrenter ute på marknaden, men att de är unika med att erbjuda både nya och begagnade böcker i samma varukorg.
Det finns ju två, snart tre vad det verkar, stora e-handlare, lokala och mindre aktörer, ett gäng annonseringssajter samt Facebookgrupper som vi konkurrerar mot. De har hittills inte utgjort något större hot mot vår tillväxt men vi behöver så klart vara på tårna och följa med i utvecklingen mot e-böcker, samt fortsätta att förbättra vår tjänst. Det är lätt att bli omsprungen om man står still, säger Fredrik och tillägger:
Vi är den enda aktören som erbjuder nya och begagnade böcker i samma varukorg, sen är vi också ensamma om kombinationen näthandel och fysisk handel riktad mot studenter. Vi har nu fler kursbokslådor än Akademibokhandeln, som nästan helt släppt den marknaden.
Fredrik menar att han tror att de skulle klara av Amazons intåg betydligt bättre än Adlibris och Bokus.
Amazon säljer sina böcker med nästan obefintlig marginal och är världsmästare i logistik. Jag har svårt att se att Adlibris och Bokus, som i dagsläget konkurrerar med framför allt pris och leveranstid, kommer att kunna slå Amazon på något av de områdena.
Vår fördel där är att vi är mer nischade, mer personliga och har större fysisk närvaro. Dessutom, om Amazon pressar priserna på nya böcker, så följer våra begagnade böcker också med ner. Vår marginal är fortsatt densamma även om den faktiska förtjänsten per bok så klart blir lägre. Det skulle också dröja innan Amazon skulle kunna leverera böcker samma dag till alla Sveriges universitetsstäder, så där har vi en fördel, och det kommer göra att vi kan hålla våra marginaler som vi går runt på.
På frågan om de själva funderar på att satsa utanför Sveriges gränser svarar Fredrik att de har mycket kvar att göra i Sverige, men den svenska marknaden för kurslitteratur är relativt liten så inget är omöjligt.
"Fortsätta koka soppa på en spik"
Vilka är era utmaningar?
Nummer ett som för de flesta e-handlare är ju logistiken och leveranstiderna. Den har blivit mycket bättre nu, men vi har mer kvar att förbättra, helt klart. Sen har ju e-böcker inte riktigt slagit igenom inom kurslitteratur ännu, men det är bara en tidsfråga, så där måste vi komma ikapp för att vara redo.
Utöver det, ska vi fortsätta koka soppa på en spik och bli bättre på att synas mot vår målgrupp. Kunderna älskar oss, vi måste bara se till att fler får höra om oss i en takt vi kan hantera.
Hur ser planerna ut framåt?
Inom det närmaste året har vi inga större planer på förändringar, förutom fortsatta förbättringar och fortsatt tillväxt. Vi behöver dock bli fler på huvudkontoret och lagret, vilket vi kommer satsa på att bli nu under våren.
Om fem år har det troligen hänt betydligt mer. Vi leker med tanken att bredda verksamheten, men mer än så kan jag inte säga, avslutar Fredrik Hagenius.