Under 2012 ökade e-handeln i Europa med 16 procent till 302,2 miljarder dollar. Enligt analysföretaget Centre for Retail Research stod 100 av de största e-handelsaktörerna för en betydande del av dessa.
Enligt deras mätningar stod de 100 största e-handlarna i Europa för 80,3 procent av tillväxten, i alla fall så länge man bara räknar med de 500 största återförsäljarna som tillsammans sålde för 122,7 miljarder dollar under 2012. Något som betyder att topp 100 sålde för sammanlagt 98,6 miljarder dollar
Amazon har fem procent av marknaden
Inte oväntat är det Amazon som toppar listan och under förra året såg den amerikanska e-handelsjätten en tillväxt på 19 procent på den europeiska kontinenten. Under 2012 ökade deras försäljning till 16,1 miljarder och totalt sett står Amazon för 5,3 procent av all försäljning på nätet i Europa.
Tyska e-handlaren Otto ligger tvåa på listan och på tredje plats hittar vi ytterligare en amerikansk aktör, Staples. Totalt sålde e-handlarna på topp tio-listan för 45,4 miljarder dollar förra året. Något som gör att de tio största återförsäljarna stod för 37 procent av försäljningen när man jämför de 500 största e-handlarna i Europa.
Källa: Internet Retailer