Det går framåt för nätbutiken Delitea, som delar ägare med nätapoteket Apotea. Vi snackar inga miljardomsättningar för Delitea men trots att man är i nischen delikatessprodukter så växer e-handeln ganska bra år till år, sedan starten 2015.
Fjolårets siffror är nu inne och omsättningen steg till 39 miljoner kronor (38,7), upp från 30 miljoner under 2020. Rörelesresultatet tar dock en smäll och landar på minus 1,9 miljoner.
2021, och till stor del av 2022, har varit ett förändringsår där vi haft tillväxt men också jobbat med att förädla sortimentet. Vi har stängt ner stora kategorier som inte passar oss framåt, samtidigt som vi stärkt utbudet med en mängd nya märken och kategorier, säger företagets vd Michael Gegerfeldt, och tillägger:
Sen har vi tagit en del kostnader för att bygga för framtiden och stärka bolaget.
Gick året enligt plan?
Ja, bättre än jag hade hoppats på. Speciellt med tanke på att branschen överlag (mat på nätet) tappade från augusti och framåt, medan vi växte. Det är ju tacksamt när man är ett litet bolag - enklare att växa då såklart. Men jag skulle säga att de förändringar som vi gjort har varit väldigt bra för oss.
Vi frågade Michael Gegerfeldt om lönsamheten och om de nu ändrat fokus lite, med tanke på omvärlden.
Jag har alltid haft fokuset att ett bolag måste vara lönsamt, och i dessa tider är det mycket viktigare. Men med det sagt så krävs det också en viss volym för att kunna täcka fasta kostnader så vi behöver både öka i bra takt men fortsätta att vara mycket duktiga på att optimera. Och hittills har vi lyckats bra med det.
Hur går det under 2022?
Vi fortsätter att växa starkt, där tillväxten har ökat de senaste månaderna. Och vi ligger i stort enligt budgetmålet som vi satte för året, och det var högt satt ändå. Så jag hoppas att jag får vara kvar som vd några år till i alla fall, säger Michael Gegerfeldt med ett leende.