Nets (tidigare DIBS i Sverige) delgav idag sina siffror från december månad och därmed också julhandeln. Och enligt betalbolaget så var det bra försäljning för i princip alla inblandade. Både e-handlare och fysiska butiker fick se sin försäljning stiga.
Enligt Nets växte e-handeln med hela 11,7 procent under december månad och butikerna fick se handeln lyfta med fyra procent. Julhandeln slog helt enkelt rekord igen.
Det är glädjande siffror för den fysiska handeln som är under press från e-handeln. Det är tydligt att man fortfarande gillar att gå runt i butiker för att handla, säger Patrick Höijer, Sverigechef för Nets, i ett pressmeddelande.
Tillväxten var dock förstås starkare på nätet och detta trots att en del av julhandeln nu flyttat in i november.
En stark tillväxt igen för e-handeln, trots att en stor del av julhandeln på nätet skedde redan under november. Siffrorna för både butikshandeln och e-handeln visar att båda kanalerna är fortsatt viktiga för kunderna, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets.