Julhandeln på nätet slår alla rekord. Åtminstone om man ska döma av en ny sammanställning som Klarna har gjort. Företaget konstaterar att tillväxten i e-handeln var högre under de tre första veckorna i december (54 procent) än under årets Black Week, då ökningen låg på 42 procent jämfört med motsvarande vecka förra året.
Vi ser stora ökningar och rekordförsäljning för svenska näthandlare under december. Det är ett tydligt trendbrott då ökningen tidigare år varit större under Black week än de efterföljande veckorna i december och i år är det tvärtom. Vi vet att många handlar på nätet för att skydda sig själv och andra under pandemin, och det blir därför naturligt att näthandeln ser stora ökningar under julhandeln i december, säger Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende, i ett pressmeddelande.
De flesta e-handelsköpen görs av personer i åldersgruppen 36 till 45 år, men det är gruppen 76 till 85 år som har ökat sitt e-handlande mest sedan förra årets mätning. Kvinnorna står för två tredjedelar av den omsättning som köpen på nätet genererar.
Hittills i december har de populäraste kategorierna att handla från varit underhållning, smycken, accessoarer och barnprodukter. Under Black Week var hemelektronik den populäraste kategorin.
Klarna har också tittat på i vilka län julhandeln på nätet ökar mest. Det nationella genomsnittet var alltså 54 procent.
Hela listan (ökning i år jämfört med 3-20 december 2019):
Östergötlands län 64%
Stockholms län 63%
Region Skåne 57%
Västra Götalandsregionen 54%
Region Gotland 54%
Uppsala län 54%
Region Halland 54%
Kalmar län 53%
Västmanlands län 51%
Södermanlands län 48%
Västernorrlands län 45%
Västerbottens län 45%
Blekinge län 45%
Jönköpings län 44%
Örebro län 44%
Gävleborgs län 43%
Jämtlands län 43%
Kronobergs län 42%
Värmlands län 42%
Dalarnas län 41%
Norrbottens län 41%