ANNONS

De vill visa var garderoben ska stå – tar in miljoner

Ännu en second hand-uppstickare ser dagens ljus
Mai/Pressbild

Sellpy-utmanaren vill skala upp snabbt.

ANNONS

Hållbarhet och second hand är på mångas läppar just nu. Allts ska återvinnas eller återanvändas numera.

Vi skrev nyligen om litauiska marknadsplatsen Vinted som nu kommer till Sverige. Sedan tidigare har H&M-backade second hand-appen Sellpy tagit en tydlig position på denna marknad. I det fallet beställer man hem en påse som man fyller med kläder, varpå Sellpy hämtar och säljer varorna, samt tar ut en ersättning för det.

Värderar kläderna

Nu ger sig även uppstickaren Mai, grundat så sent som i våras, in i klädmatchen på allvar, för att utmana främst Sellpy. Bolaget ska hjälpa privatpersoner att värdera och sälja kläder som blivit bortglömda i garderoben. Eller som står på randen till att skänkas bort till exempelvis Myrorna eller Erikshjälpen.

Upplägget går ut på att man fotar sina kläder, skickar in bilderna till Mai som värderar plaggen, för att sedan lägga ut dem till försäljning på en plattform som de tror ska leda till en snabb affär.

Det kan röra sig om exempelvis Vestiaire, Collective, Tradera eller Facebook. När en köpare nappat på ett eller flera plagg så skickas en påse hem till säljaren. Mai hämtar upp påsen med kläder och skickar den vidare till köparen.

Uppstickaren tar in flera miljoner

Nu plockar Mai in 8,5 miljoner kronor, rapporterar Breakit. Investerare är riskkapitalbolaget Icebreaker och ängelinvesterarna Mia Hemmingson och Michael Hjortholt.

Enligt tjänstens medgrundare Emma Rosman finns det redan en betydande kundbas. Men hon går inte in på några hårda siffror.

Nu vill vi skala upp och göra hela processen mer effektiv. Exempelvis ska mycket av det vi gör delvis manuellt idag kunna göras automatiskt, som att värdera plaggen. Lyckas vi med det kan vi ta oss an större volymer snabbare, säger Emma Rosman till sajten.

Så går värderingen till

För att värdera ett plagg använder man sig helt enkelt av den data som kunden matar in om plagget.

Kunden anger skicket själv och beskriver eventuella anmärkningar. Många säljare är väldigt noggranna, men i de få fall där skicket avviker från beskrivningen så erbjuder vi reklamation, säger Emma Rosman.

David Gustavsson
david@ehandel.se