ANNONS

Förslaget: Tvinga e-handlarna att redovisa fraktens klimatpÄverkan

"Kunderna har vÀldigt begrÀnsade möjligheter".

ANNONS

Med den vÀxande e-handeln och den alltmer uppmÀrksammade hÄllbarhetsfrÄgan sÄ har frakten hamnat under lupp. DÀrför har Trafikanalys fÄtt i uppdrag av regeringen att analysera de transporter som genereras av e-handeln. Nu har man inkommit med nÄgra förslag pÄ hur de kan effektiviseras.

En viktig förÀndring med e-handeln Àr att privatpersoner blir en direkt aktör i godstransport-systemet. Som e-handelskunder kan de vÀlja hur och var varorna ska levereras, och hur snabbt det ska gÄ. Samtidigt har kunderna ofta vÀldigt begrÀnsade möjligheter att avgöra vilka miljöeffekter olika leveransalternativ fÄr, sÀger Camilla HÄllén, projektledare vid Trafikanalys.

Ett av förslagen Àr att e-handelsföretagen ska göra de mer miljövÀnliga fraktalternativen förvalda. Om kunden vill ha ett mindre grönt fraktalternativ behöver vederbörande alltsÄ sjÀlv aktivt göra det bytet. Man vill Àven att e-handelsföretagen ÄlÀggs att redovisa de olika leveransalternativens miljöpÄverkan för kunderna.

Bör övervÀga styrmedel

Trafikanalys nÀmner ocksÄ e-handelns kamp mot ineffektiva förpackningar och omfattande returer och sÀger att staten bör övervÀga styrmedel om problemen inte ÄtgÀrdas.

Slutligen anser man ocksÄ att det finns ett behov av att samordna branschens aktörer för gemensamma ÄtgÀrder för mer hÄllbara e-handelstransporter.

Tanken Àr att staten tar initiativ till en fÀrdplan, men att e-handelsbranschen och paketdistributörer bjuds in för att arbeta fram planen och som de sedan gemensamt kan stÄ bakom och genomföra, sÀger Camilla HÄllén.

Nils Lund
nils@ehandel.se