I mitten på förra året så skrev vi om Inside The Box som jobbar med att göra om befintliga brevlådor till leveransskåp. Företaget säger sig ha varit först på marknaden när det kommer till oberoende leveransskåp, och nu har man fått en ny partner.
LÄS ÄVEN: Dolda utmanaren till iBoxen når tusen kunder: “Vi är hemma i folks trädgårdar”
Tidningsdistributionsbolaget Premo, som är delägare i Early Bird, har ingått ett samarbete med Inside The Box. Ett samarbete som ska göra tidningsbuden till "Storstockholms smartaste paketleverantör”.
Tanken är att man nu ska kunna skicka paket från sin postlåda, genom att sätta ett lås från Inside The Box på den. Företaget tar upp ett exempel med en kvarglömd jacka. Men du kan förstås även returnera exempelvis en e-handlad vara som inte passade.
Du lägger jackan i en påse. Vi ger dig en kod som du skriver på påsen och sedan stoppar du den i din egen postlåda. Inom någon dag är jackan på rätt ställe. Men du kan egentligen skicka vad som helst, bara det får plats i din postlåda, säger Christian Nilsson, marknadschef på Inside The Box.
Och eftersom tidningsbuden sägs vara mycket hållbara i sina leveranser så ska ett paketflöde åt båda hållen gynna miljön. Det kan även göra så att transporterna minskar.
När våra tidningsbud tar hand om alla paket samtidigt behöver vi inga extra transporter. Dessutom blir alla våra leveranser med tidningsbuden emissionsfria 2023. Det betyder att allt kommer att levereras med elfordon, med cykel eller till fots, säger Ricard Bring Tellander, försäljnings- och marknadschef på Premo.
Den nya tjänsten med smarta lås är nu tillgänglig för alla villaägare i Huddinge, Järfälla och Älvsjö. Och den finns sedan tidigare på Lidingö. Nästa år ska den finnas tillgänglig för alla villaägare i Storstockholm, meddelar Premo.
Tidningsbuden är ute på sina slingor varje natt och kan både lämna och hämta paket direkt ur lådan. I majoriteten av fall innebär det annars en bilresa till ombud eller till en ”storskåpslösning”. På det här sättet kan e-handeln ta ansvar hela vägen istället för att överlämna ansvaret till slutkonsument för de sista kilometrarna, säger Christian Nilsson.