Det var i april i år som vi för första gången kunde berätta om varumärket Nature Hommage, ett nytt träningsmärke som skulle skaka om modebranschen med sin hållbarhetsstrategi. Genom att uteslutande sälja kläder som tillverkats av plast, som återvunnits från havet, ville grundarna Jenny Eckerud och Anisa Nordén sätta ner foten mot den ”slit-och-släng”-mentalitet som de menar råder på många håll i modebranschen.
LÄS ÄVEN: Deras e-handel ska ta upp kampen mot branschens resursslöseri
30-50 order i månaden
Efter en framgångsrik kampanj på Kickstarter bestämde sig duon bakom NTE, som företaget också kallas, att det var dags att testa vingarna med en egen e-handel. Nu har de första beställningarna lämnat lagret i Stockholm.
Vi är nöjda med resultatet! Vi har varit igång i cirka en månad och det kommer in besökare och beställningar. De flesta kommer genom vår Instagram-kanal, där vi marknadsför våra träningskläder, berättar Jenny Eckerud i ett mejl till Ehandel.
NTE räknar med att orderantalet till den nya butiken för närvarande ligger på mellan 30 och 50 order i månaden. Bolaget har också fått kontakt med ett antal större företag, vilket de hoppas ska leda till större mängdbeställningar framöver.
Tack vare sin satsning på Instagram har NTE redan lyckats nå ut till avlägsna länder som Spanien, Indonesien och USA, och märket har även tagits in av en återförsäljare i Oslo.
Än så länge har vi inte arbetat med någon direkt marknadsföring, förutom uppdateringar via Instagram. Vi kommer under hösten att sätta en marknadsföringsbudget och därefter testa oss fram på olika kanaler, som Google Ads, Facebook och Instagram. Hittills har vi tagit hjälp av ett flertal influencers och Brand Ambassadors för att bygga en plattform för vårt varumärke.
Fick stipendium på 30 000 kronor
Jenny Eckerud och Anisa Nordén har uppmärksammats för sitt naturinriktade arbete av textilserviceföretaget Textilia, som i dagarna tilldelade de båda entreprenörerna ett gemensamt stipendium på 30 000 kronor. Pengarna kommer att användas till marknadsföring samt till att ta fram en ny kollektion.
Som många andra e-handlare har Nature Hommage kommit fram till att samarbete med influencers kan vara ett bra sätt att få fart på försäljningen. Nyligen bjöd företaget in tio influencers till ett event i Stockholm, där gästerna fick prova på att träna i Nature Hommages kläder. Bland deltagarna fanns bland andra Moa Mattsson, som har 150 000 följare på Instagram.
Det har ju blivit vanligt att jobba med så kallade microinfluencers, är det det ni gör också?
Vi har arbetat med ett fåtal microinfluencers, vilket givit mer engagemang. Vi har två Brand Ambassadors som kan klassas som microinfluencers, en i Kalifornien och en i Stockholm. De postar regelbundet stories och inlägg om oss vilket gör att deras följare börjar känna igen vårt varumärke.
120 kilo plast
Enligt bolagets egna beräkningar har NTE:s arbete hittills bidragit till att rensa havet på 120 kilo plast.
Hur mäter ni det?
En viss mängd tyg motsvarar ett visst antal kilo insamlad havsplast. Vi brukar även göra mindre kalkyleringar vid större beställningar eller till olika event. Det gör det mer greppbart att förstå vilken positiv inverkan våra plagg har. Vid det senaste influencereventet kunde vi exempelvis tala om att kläderna var skapade av 4,8 kilo plast. Lättförståeligt och roligt!