ANNONS

De vill samla matjättarna i samma bil - "sparar pengar"

Magnus Wiberg och Aida Jammal från eEquity, som investerat i Gordon Delivery, tillsammans med grundaren Ali Ghoce (till höger)

Har fått Ica-butik på kroken - nu hoppas de på fler.

ANNONS

Lönsamheten i dagligvaruhandeln online har varit en tuff knäckfråga för alla aktörer. Lösningen man pekat mot har oftast varit automation och förhoppningen om mer effektiva logistikflöden.

Nu hoppas Gordon Delivery kunna vara en del av det sistnämnda genom att samla flera aktörer under sitt tak och erbjuda samlastade hemleveranser av mat. Något som enligt bolaget ska effektivisera logistikkedjan - och även göra den mindre kostsam för både plånbok och miljö.

Det här blir en möjlighet för dagligvaruhandlare att skala upp sitt e-handelserbjudande och samtidigt uppleva att det faktiskt är värt det. Och konsumenten som väljer den samordnade hemleveransen sparar både pengar och gör gott för miljön, säger Andreas Furu, försäljningschef på Gordon Delivery i Norden, i ett pressmeddelande.

Nu har man fått sin första matbutik på kroken. Det är Ica Supermarket Sjöstaden, som verkar ha fått goda intryck av leveranstjänsten.

Dagligvarubranschen är väldigt hårt pressad inom e-handeln. Det konkurreras om lägre priser och snabbare leveranser samtidigt som vi behöver hitta lösningar som är mer hållbara. Här behöver företag och konsumenter jobba tillsammans för att hitta lösningar framåt. Därför är vi glada över att kunna erbjuda våra kunder leveranser genom Gordons samordnade leveranser, och vi har märkt att det är ett alternativ som många kunder väljer, säger ICA-handlaren, Thomas Widlund.

Vi har tidigare skrivit om hur Axfood-ägda Willys uppnått "break even" på nätet. Men för andra e-handelsaktörer inom dagligvarubranschen, är det röda siffror på många håll.

LÄS ÄVEN: Jätten nära lönsamhet i e-handeln: "Når break-even i år"

Nils Lund
nils@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap