ANNONS

De vill inte tvätta bort Youtube-stämpeln: "Våra fans har ju stannat"

De vet du (pressbild)
ANNONS

"De vet du" om drinkarna, musiken och att hålla sig relevant i över ett decennium.

Nästa år är det femton år sedan de släppte sin första låt på Youtube. Killarna bakom namnet “De vet du” har hunnit bygga sig en stor skara fans sedan dess, och det tillkommer hela tiden nya. Just nu är de aktuella med både en podcast, ny musik – och en drinkbok.

Ja, det blir det ju, nästa år är det femton år sedan. Helt sjukt, vi börjar bli gamla, säger de och skrattar när Influens ringer upp dem.

Boken svarar på en av de vanligaste frågorna

Gruppen består av Johan Gunterberg, Christopher Martland, Tor Wallin och “DJ Hunk”. Youtube-kanalen har idag 184 000 prenumeranter och flera av deras videor har miljontals visningar. Och att det är just en drinkbok som Youtube-profilerna släpper, är ingen slump. Drinkarna har hängt med både gruppen och följarna under en lång tid.

Vi har ju hållit på mycket med drinkar på Youtube, i loger och så vidare och döpt dem till något kul. Sedan har vi ju fått många frågor och meddelanden om just drinktips, förklarar två av medlemmarna, Johan Gunterberg och Christopher Martland, för Influens.

En fysisk bok i en digital era är kanske inte det första man förknippar med ett kompisgäng som gjort karriär via sociala medier. Men gruppen tror att det finns en köpkraft bland fansen.

De köper kanske inte så mycket böcker annars, men just en drinkbok kan ju vara kul att ha hemma när man har förfest eller liknande. Sen är det lite som merch också och där är ju en drinkbok perfekt för vår målgrupp. Sen är det en perfekt present också, säger Christopher Martland.

Dessutom fokuserar boken på drinkar som alla kan göra, något de upplever inte alltid är fallet när man själv försöker hitta ett drinkrecept på nätet. 

Vi har valt drinkar där det räcker att du kanske går till Systembolaget eller Ica, så har du allt som behövs.

“Inget vi vill tvätta bort”

Influens ställer frågan om det varit svårt att tvätta bort Youtube-stämpeln och istället ses som musiker och artister. Men att de skulle förknippas med Youtube ser de inte som något negativt.

Det är inget vi vill tvätta bort, vi är vi! Youtube har ju varit det som gjort det möjligt för oss att göra det vi gör, säger Johan Gunterberg.

Det var kanske mer i början när man ville in i musikbranschen och inte fick stå på de stora scenerna, fastän vi visste att vi hade fler lyssnare och större publik än de artister som fick de platserna, berättar Christopher Martland.

Vi vill bara ses som oss, helt och hållet, bara det, påpekar Johan Gunterberg igen och får medhåll från kollegan:

Ja, vi har ju helt släppt det här med att bevisa något för någon annan, säger Christopher Martland.

Hellre intressanta än relevanta

De är medvetna om att deras musik och videor ofta främst riktar sig till personer i en viss ålder och i en viss period i livet, men trots att både de och fansen växt upp och blivit äldre, finns många av de gamla fansen fortfarande kvar.

De flesta av våra fans har ju stannat, sen kommer det många nya också och det är vi jävligt glada över, det är kul, säger de.

Jag säger som så, det handlar inte om att hålla sig relevant, det handlar om att hålla sig intressant. Det är ett bra uttryck tycker jag.  Gör man det man själv tycker är kul så blir det äkta. Publiken märker när man anstränger sig för att vara relevant, då är det mer intressant att se en artist utvecklas. Det tycker jag själv är kul också, säger Johan Gunterberg.

Det nya albumet är en uppföljare till gruppens tidigare parodi på ett “boyband”. Nu tyckte medlemmarna att det var tid för pojkbandet att göra comeback. Drinkboken bär även den en historia, i boken finns nämligen små berättelser och minnen samlade, alla kopplade till de olika drinkarna och deras uppkomst.

Men alla har ju kommit till eller upptäckts när vi varit över 18. Såklart, säger de båda och skrattar.

Sofie Magnusson
sofie@influens.se