ANNONS

De vill inte stötta säljfesten - ska vaxa skor istället

Sofie Saberski, marknadschef på Naturkompaniet

"Tar aktivt avstånd från köphetsen".

ANNONS

Black Friday lockar många, både kunder och företag. Men det finns dem som vägrar att vara en del av den stora kampanjhögtiden.

Naturkompaniet är ett av de företag som inte vill vara med. Istället ska aktören den 29 november, på Black Friday, bland annat vaxa kundernas skor och kängor gratis. Friluftsvarumärket vill gå emot den hektiska konsumtionen och istället uppmana till att vårda det som man redan har. Den här kampanjen går under namnet Green Friday.

Hållbarhet handlar om mer än material och tillverkning. Att använda och slita på sin friluftsutrustning är det bästa sättet att nyttja resurserna som lagts ned i en produkt. Därför uppmanar vi till att vårda och reparera innan man köper nytt, säger Sofie Saberski, marknadschef på Naturkompaniet, i ett pressmeddelande.

Under just Black Friday förstärks vårt förhållningssätt extra då vi tar aktivt avstånd från köphetsen.

På sin sajt delar Naturkompaniet med sig av olika tips på hur man lagar och vårdar sina kläder och utrustning, samt släpper en podcast med hållbarhetstema under Black Friday-helgen. I den fysiska världen öppnar aktören upp en secondhand-popup i Malmö och i Umeå erbjuds det hjälp med sömnad i butiken.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap