Koncernen Online Brands, som äger Trendcarpet, Hatshop, Kitchenlab, Bread & Boxers, Juvelerare John Victorin i Varberg och nyligen förvärvade Nordic Kidswear, har inlett året starkt. Bolagets omsättning ökade med 76 procent, från 35,2 till nästan 62 miljoner kronor.
Trots tuffa jämförelsetal från det första kvartalet 2021 kan vi konstatera att Online Brands inleder året starkt och fortsätter att växa. Försäljningen för vårt största dotterföretag Cama-Gruppen, med verksamhet inom heminredning, har ökat till 40,9 miljoner kronor under Q1 2022 vilket är 16 procent högre än Q1 2021 och hela 197 procent högre än Q1 2020, skriver Magnus Skoglund, vd på Online Brands, i rapporten.
Däremot föll redovisad EBITDA från 5,9 miljoner, men höll sig på rätt sida gränsen med 1,1 miljoner. Något bolaget konstaterar är en besvikelse. Men också naturliga följdeffekter av en rad investeringar.
Ett resultat vi inte är nöjda med men som bör ses mot bakgrund av att vi har investerat i bland annat en ny lageranläggning i Hisings Backa, vilket medfört dels en hyresökning men även högre personalkostnader under Q1 2022. Vi är mycket nöjda med flytten och har nu fantastiska förutsättningar att kostnadseffektivt möta framtida tillväxt, skriver Magnus Skoglund.
Koncernen jobbar just nu aktivt för att bli en ledande spelare inom e-handeln och berättar att fler förvärv är på gång.
Vi noterar att det finns ett stort intresse från fler bolag som vill bli en del av Online Brands och vår ambition att bli en ledande aktör inom e-handel i Norden. Vi tror starkt på vår förvärvsagenda och jobbar aktivt med vår befintliga pipeline av potentiella förvärv, avslutar Magnus Skoglund.