Skalhuset.se är med i toppen av listan över Sveriges största e-handelsraketer. De landade på fjärde plats på Svea Ekonomis sammanställning med en minst sagt imponerande tillväxt på 312 procent. Här är hemligheterna bakom succén.
Nuvarande ägaren, Henrik Sundholm var med och startade upp företaget (dock ej som ägare) i Oslo, Norge. År 2012 tog man steget till Sverige, men runt 18 månader efter Sverige-lanseringen lämnade Henrik företaget. År 2016 såg han att Skalhuset låg ute till försäljning och gjorde slag i saken. Nu skulle han ta över och driva bolaget.
Jag kände att jag inte ville se någon annan ta över och att det inte skulle gå i graven. Jag hade ändå varit med och byggt upp Skalhuset, jag kom till och med på namnet. Året innan jag tog över omsatte man 1,2 miljoner kronor och hade en förlust på 600 000, ett inte så välmående bolag. Men i och med att jag var inblandad från början, så satt jag på information som andra utomstående saknade, berättar Henrik Sundholm för Ehandel.
Sagt och gjort, Henrik tog över och fick även med sig en gammal bekant. Där började resan mot att vända affären och ta företaget mot helt nya höjder.
Det jobbade en kille där, som jag anställde precis innan jag slutade. Vi tillsammans började fokusera på vår kärnverksamhet: Skal, fodral och skärmskydd för privatpersoner. Jag valde tidigt att fokusera på ”vilka mobiltelefoner kommer i höst?”. Då var det Iphone 7 och Samsung Galaxy S8. ”Vi satsar på de två”. Vi bestämde oss för att nu ska vi bli bäst. Vi startade upp och började om.
Grunden lades och företaget rörde sig fint och metodiskt framåt. E-handeln totalrenoverades och moderniserades från en gammal open source-lösning.
Vi bytte plattform direkt och nya hemsidan lanserades 14 dagar efter att jag tog över. Vi satsade dygnet runt i två veckor på att få den på plats. Sen började vi titta på var vi kunde hitta organisk trafik. Om vi bara kunde få in tio besökare om dagen på något sökord skulle det vara guld. Vi försökte inte med det breda, utan mindre och mer nischade sökorden som ”korthållare”. Får vi då in en-två försäljningar per dag är det jättebra. Då har vi fått en plattform att stå på.
Det metodiska sökordsarbetet gav resultat, minst sagt. Och än bättre skulle det bli.
Någonstans här, efter att vi hade fått kontinuerlig trafik på de lite mindre sökorden började vi titta på större sökord som ”mobilskal”. Det är ett sökord vi har legat högt på länge och som givit oss väldigt bra trafik. Sen verkar det som att för ungefär ett år sedan gjorde våra konkurrenter också en sökordsanalys, så nu är vi och slåss lite där om trafiken med dem.
En annan nyckelfaktor bakom framgången, som Henrik pekar på, är hur man satt kunden i fokus till hundra procent – i alla led.
Vi håller alltid vad vi lovar. Beställer man innan klockan 16 och vi säger att vi skickar samma dag, så gör vi det. Säger vi att vi svarar inom 24 timmar så gör vi det. Säger vi att vi hanterar returer inom tre dagar så gör vi det. Allt internt får stå tillbaka då, vi måste alltid lösa det vi lovar kunden först.
Sen har vi också erbjudit support via telefon. Det är inte jättemånga som gör det bland våra konkurrenter. Det verkar gå lite i vågor där. Men vi vill vara tillgängliga, det ger verkligen någonting. Det hjälper också ”word to mouth”-processen - någon berättar för andra att ”jag ringde till Skalhuset och fick hjälp”.
Men det är inte bara kunderna som ska må bra för att företaget ska göra detsamma. Även de som gör det dagliga arbetet ska tas om hand. Här har man fokuserat att på skapa en familjär lagkänsla genom mycket gemensamma aktiviteter.
Det absolut viktigaste är att de som arbetar här bryr sig om sitt arbete och företaget. Oavsett vilken uppgift och position vi har så jobbar vi mot samma mål och allas arbetsinsats är lika mycket värd, oavsett vad du gör här om dagarna. Vi är fortfarande ett mindre företag där vi prestigelöst hjälper varandra. Och för att skapa en trevlig arbetsmiljö så finns det frukost varje dag, fruktkorg, vi grillar ibland och kör gemensamma luncher, samt att man kan spela biljard, pingis eller hockeyspel.
Att växa i den takt som Skalhuset gjort låter kanske som en dröm för många. Men även om det i sig är åtråvärt, så kommer även det med sina utmaningar, hur klyschigt det än må låta. Utmaningar som ställer oerhört hårda krav på organisationen.
Ibland frågar folk ”hur går det” och det är egentligen lite fel att säga så, men det går kanske för bra. Det som händer när man växer för fort är att man lätt missar de viktiga bitarna och att det blir lite för mycket. Det blir mycket släcka bränder. Det kan vara kris i kundservice och man måste anställa någon där nu. Man hinner inte leverera alla order, hinner inte göra allt på lagret. Man tappar det långa perspektivet.
Hur ligger ni till i den processen i dag?
Nu ligger vi hyfsat bra till, även om bokslutet för 2019 inte har kommit än. Men vi har fortfarande ökat. Inte riktigt 100 procent, men nästan. Vi har fått bättre lagerhanteringssytem på plats, blivit effektivare i plockning och plockat in freshdesk för ärenden, som blir lättare och överskådligare för kunder. Vi börjar få system på plats som kan hjälpa oss framåt.
Vad är målsättningen framåt?
Vi vill så klart fortsätta växa. Jag sa till min kollega Wincent när han började att jag tror att när vi skickar 100 beställningar om dagen har vi nått toppen och måste fundera på vad vi ska göra mer, kanske skapa ett varumärke. Nu är vi uppe i 450 om dagen… När vi känner att vi börjar stagnera är det dags att kolla på annat, men vi har inte kommit dit än.
Vi vill också fortsätta växa organiskt och vi vill aldrig gå med minus något år, det är det absolut viktigaste på min agenda. Ska jag välja mellan tillväxt och resultat väljer jag alltid resultat. Vi kommer att hamna på plus igen, men inte riktigt lika mycket som året innan (463 000 kr). Lokalen vi sitter i nu var nämligen lite för stor för ett år sedan, men hade vi inte tagit den då hade vi behövt titta på en flytt om sex månader igen, så det låg i budget och kommer inte få oss att hamna på minus.
Vad blir resultatet 2019 ungefär?
Det blir lite plus, 50 000 kanske. Men vi håller fortfarande på och räknar. Sen eftersom vi handlar en del med utlandet har inte den starka dollarn varit till vår fördel, om man säger så.
Efter succén på nätet började det sneglas även mot en fysisk butik. Men exakt när den står redo att öppna dörrarna har man inte spikat i dagsläget. Även om det låter som att det ligger ganska nära i tiden.
Det är något vi tittar på, men det är inte bråttom. Jag vill inte hamna i läget där vi måste ha finansiärer, utan vill göra det på mitt sätt. Jag vill inte ha investerare som klappar mig på axeln och säger att vi måste öppna fysisk butik i morgon. Vi vill testa fysisk butik, men om det blir i morgon eller om sex månader det vet vi inte.
Var skulle ni kunna tänka er att öppna?
Jag vill ha en butik där människor rör sig. Det är så klart att butiken måste snurra, vi vill inte ha en butik som går minus. Men det handlar mycket om exponering och ”branding”. Även om man inte gå in där och då, kanske man googlar Skalhuset när man sitter på bussen.
Nu fortsätter den dagliga verksamheten och tillväxtresan för Skalhuset. Med tanke på den fokuserade starten, där Iphone 7 och Samsung Galaxy S8 stod i fokus, undrar vi förstås slutligen vad som säljer bäst i dag, vad är den stora trenden år 2019?
Vi har sagt att de nya Iphone-modellerna har överträffat förväntningarna väldigt mycket. Jämför man de nya Iphone 11 med när Iphone X kom är det stor skillnad. Sen skulle jag vilja pusha lite för julhandeln, för där ser vi ofta en förhöjd försäljning av mer barnanpassade skal till mobiler och surfplattor, det brukar vara en tydlig trend.