Hur väl presterade de mest hållbara modehandlarna – när det kommer till deras marknadsföring på sociala medier? Det har undersökningsföretaget Meltwater tagit reda på.
Det handlar om Sustainable Brand Index där man tittat på marknadsföringen hos fyra modebolag – som rankas högt inom hållbarhet i år, nämligen: Nelly, Zalando, Boozt och Ellos. Något Resumé var först med att rapportera om.
I analysen har Meltwater tittat på hur väl bolagen lyckades inom hållbar marknadsföring på Facebook, Instagram, Twitter och Tiktok.
Störst volym – men minst engagemang
Och resultatet visar att Nelly hade högst engagemang och potentiell räckvidd, under Black Friday. Detta trots att man hade lägst volym, alltså antal inlägg där bolaget omnämns.
Högst volym på inlägg hade istället Zalando – som samtidigt hade lägst pontetiell räckvidd med sin marknadsföring. Allra minst engagemang väckte Boozts totalt 94 inlägg på sociala medier, skriver Resumé.