ANNONS

De vann Postnords tävling - men skickade de minst luft?

Apotea, Blombruket och Adlibris bland de företag som fick flest nomineringar.

Andelen luft inte kontrollerad.

ANNONS

Enligt Postnords beräkningar innehåller e-handlade paket i snitt 30 procent luft och emballage. Det deklarerade företaget tidigare i år i samband med att man lanserade tävlingen Airfluencer. Tävlingen gick ut på att konsumenter skulle nominera e-handlare som de tyckte var duktiga på att skicka luftsnåla paket. Dessa skulle sedan tjäna som positiva exempel för resten av branschen.

LÄS ÄVEN: Postnords nya knep mot paketluft - lanserar tävling för e-handlare

Nu har vinnarna avslöjats. På första plats kom Adlibris medan andraplatsen kneps av Blombruket. Tredjeplatsen delades av Apotea, Outnorth och Arket. Om det är de här företagen som skickar minst luft är dock oklart, något bedömningsmoment ingick nämligen inte i tävlingen.

Syftet med Airfluencer-tävlingen var att uppmärksamma konsumenter på onödig luft i paket. Vi uppmuntrade konsumenter att nominera goda exempel på luftsnåla paket som de fått hemskickade till sig till att bli “Årets Airfluencer”. Tre konsumenter med kreativa nomineringar vann var sitt presentkort på hotellweekend och e-handlaren med flest nominerade paket blev utsedd till “Årets Airfluencer”, skriver Irena Busic, press- och internkommunikationschef på Postnord, i ett mejl till redaktionen.

E-handlarna på prispallen är alltså dem som nominerades flest gånger och inte nödvändigtvis dem som skickade minst andel luft. Postnord har inte delat ut priser till handlarna utan till de konsumenter som man tyckte hade de bästa nomineringarna.

För att förtydliga så gick tävlingen alltså ut på att konsumenter skulle nominera e-handlare som packar luftsnåla paket och vi gav pris till tre konsumenter med kreativa nomineringar. Postnord har inte bedömt andelen luft i paketen. Adlibris fick flest konsumentnomineringar och utsågs till årets ”Airfluencer” i tävlingen, fortsätter Irena Busic.

Enligt Postnord har tävlingen fått bra respons från både konsumenter och företag. Postnord utesluter inte att den kommer tillbaka nästa år.

Fyller tävlingen sitt syfte?

Vi tycker absolut att tävlingen fyllde sitt syfte som var att uppmärksamma konsumenter och e-handlare på onödig luft i paket och att informera om problemen med stora, luftfyllda förpackningar.

LĂ„S Ă„VEN: Snabba leveranser och luft i paket - 17 e-handlare granskade

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se