ANNONS

De utmanar posterbranschen - nu rullar miljonerna in

Mattias Skog, vd på Posterton

"Inte bara en annan posteraktör".

ANNONS

Posterton är en ny svensk posteraktör som drog igång så sent som i december förra året. Idag driver företaget åtta lokala e-handelsbutiker i Sverige, Finland, Danmark, Frankrike, Spanien, Tyskland, Nederländerna och Polen.

Det finns ju en hel del posteraktörer på marknaden redan. Vad gör Posterton unika?

Det kan jag inte svara på just nu, det skulle avslöja för mycket. Men vi har en del unika aspekter och det kommer visa sig tydligare med tiden, säger Mattias Skog, vd på Posterton, till Ehandel.

Trots att bolaget är ungt har man redan 14 heltidsanställda medarbetare och så sent som igår gick bolaget ut med att man stärker ledningsgruppen genom att rekrytera en CFO, som ska tillträda sin nya tjänst i slutet av sommaren. Den som kliver in i rollen är Sofia Hellstrand som kommer närmast från det globala it-bolaget SoftwareONE där hon har varit i sex år och senast haft titeln Nordic Head of Finance.

Det blir en omställning och en utmaning att lämna ett stort etablerat bolag och komma till en start-up men jag tror att det är en miljö som kan passa mig, jag är driven och gillar ett högt tempo. Jag fick ett stort förtroende för Mattias och delar hans tro och värderingar i vad som är viktigt för att skapa ett framgångsrikt och välmående företag, säger Sofia Hellstrand.

Jag blev inspirerad av visionen och framtidsplanerna och tror att min erfarenhet från att jobba i ett bolag med ständig tillväxt kommer vara till stor nytta för Postertons fortsatta resa.

Mattias Skog berättar att Postertons start har varit stark och över förväntan. Redan nu ser bolaget en stark omsättningstillväxt, men förklarar den med att man har "en aggressiv tillväxtplan".

Vi slog vår budget med 177 procent förra månaden, och försäljningen ökade cirka 160 procent från mars till april. Vi ser även att vi kan öka med 200 procent från april till maj. Vi har med andra ord lyckats hitta en bra och skalbar affärsmodell.

Vill du berätta mer om er "aggressiva tillväxtplan"? 

Jag kan inte avslöja allt, men det jag kan säga är att vi har tagit in 18 miljoner kronor i riskkapital. Vi värderades till 10 miljoner kronor under vår första runda, och några månader senare under en andra runda har vi värderats till 50 miljoner kronor. Med det sagt kan man förstå att vi har något på gång.

Vi har ett bra team och en stark setup som gör det möjligt för oss att springa snabbt, snabbare än de flesta. Vi har en intern plan att vara med och utmana i branschen, och inte bara vara en annan posteraktör.

Framåt är det fokus på att fortsätta bygga Postertons organisation och jobba på sin hemliga affärsplan.

Vi är i ett tidigt skede där vi ser att det mesta fungerar för oss, men med det sagt kan vi inte bara förlita oss på några månaders data. Mycket kan hända, så vi måste bygga ett starkt team som kan parera eventuella motgångar, avslutar Mattias Skog.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se